UN and kashmir

دیدگاه جامعه جهانی در مورد مسئله کشمیر

بین المللی

مساله كشمير تا کنون چندین مرتبه در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح شده است.

بر اساس بررسي ‌هاي كميسيون ویژه سازمان ملل، دو قطعنامه‌ از سوي شوراي امنيت به تصويب رسيد و در آن از دولت ‌هاي هند و پاكستان خواسته شد تا تحت نظارت سازمان ملل اقدام به يك همه پرسي آزاد و عادلانه برای تعیین سرنوشت مردم این سرزمین نمایند. بدین ترتیب مردم می توانند براي پيوستن به هند يا پاكستان خودشان تصميم بگيرند.

The-Conflict-of-Kashmir-and-the-Role-of-the-UNO

با وجود موافقت اولیه با این قطع نامه ها و قولي كه براي برگزاري همه پرسي داده شده بود، هند همچنان به بدون توجه به فریادهای آزادی خواهانه و افكار عمومي جهان، به ظلم در منطقه ادامه داد و كشميري‌ ها را از حق مسلم تصميم گيري براي سرنوشت خود محروم نمود.

در مقابل مردم مسلمان کشمیر هم دست از مبارزات آزادی خود علیه این ظلم بر نداشتند که البته با سرکوب نظامیان و ارتش هند مواجه می شوند. كشتار مردم بي‌گناه، دستگيري جوانان، تجاوز و آزار و آتش زدن منازل مسكوني تنها بخشی از نقض بارز حقوق بشر در این بهشت گمشده می باشد که در گزارش‌هاي مكرر ناظر حقوق بشر و ديگر سازمان هاي بشردوستانه بين ‌المللي امده است.

Black Day against Indian occupation of Kashmir

پارلمان اتحاديه اروپا نیز در جلسه‌اي كه در سال 2008 در استراسبورگ با اكثريت آرا قطعنامه‌اي را به تصويب رساندند كه در آن از دولت هند خواست تا سريعا به مساله كشف گورهاي دسته جمعي در کشمیر اشغالی رسيدگي نمايد. همچنین كشتارهاي غير قانوني، ناپديد شدن مردم، شكنجه، تجاوز و ديگر موارد نقض حقوق بشر را كه به دست نيروهاي هند در جامو و كشمير از سال اتفاق افتاد محکوم گردید.

_india_kashmir.

پس از لغو قانون نیمه خود مختاری کشمیر در 2019، نیز جلسه ویژه سازمان ملل مجدد به در خواست کشور چین در خصوص مسئله کشمیر برگزار شد.

Pakistan's successful diplomacy at United Nations over Occupiedکشمیر در نگاه آزادی خواهان منطقه

سخنگوی حزب آزادی دمکراتیک جامو و کشمیر با صدور بیانیه ای اظهار داشت که مردم جامو و کشمیر هرگز تصرف اجباری هند وطن خود را نپذیرفتند. وی گفت که کشمیر هرگز جزئی از هندوستان نبوده است و کشمیری ها به مبارزه خود با این قانون غیرقانونی و اجباری هندی ادامه خواهند داد تا حل و فصل اختلافات کشمیر مطابق آرمانهایشان انجام گردد. این سخنگو گفت: مردم این سرزمین در تلاش برای خودمختاری فداکاری های بی شماری کرده اند و متعهد به گرفتن آزادی خود هستند.

stop killing in kashmir

ناهید نسرین، دبیرکل دختران ملت، در بیانیه ای اظهار داشت: در 14 اگوست سال 1947 شبه قاره بر اساس یک نظریه به دو کشور تقسیم می شود و کشمیر بخشی طبیعی از پاکستان است. با این حال ، این اتفاق نیفتاد. وی افزود: سپس در تاریخ 27 اکتبر ، هند به این منطقه حمله کرد و به زور کنترل قلمرو را در دست گرفت. بنابراین، این روز سرآغاز اختلاف کشمیر و اشغال هند است.

چرا 27 اکتبر را روز سیاه کشمیر می نامند؟

stand with kashmir

غلام محمد خان سوپوری، رئیس APHC در پیام خود از زندان كاتوا در جامو اظهار داشت كه مردم جامو و كشمیر اشغال اجباری سرزمین مادری خود را رد كرده اند. وی افزود: کشمیری ها طی 70 سال گذشته قربانیانی را علیه این اشغال انجام داده اند

kashmir is not alone

به امید روزی که درجهت حل و فصل عادلانه و واقع بينانه مناقشه کشمیر با در نظر گرفتن منافع مردم این منطقه گام واقعي بردداشته شود.

 

 

2 comments

Comments are closed.