Article-370-Legal-Kashmir-Feature-Newsline-DKODING

واقیعت درگیری جدید هند و پاکستان در مورد کشمیر

اخبار لحظه ای جنگ هند و پاکستان, اخبار ملی

چند روز قبل مقامات هند اعلام کردند که اصل امتیازات ویژه دولت کشمیر اشغال شده توسط هند که در قانون اساسی هند برای این مناطق در نظر گرفته شده است را لغو کرده اند.

براساس اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، به جامو و کشمیر اختیارات ویژه ای در مقایسه با سایر ایالت ‌های هند برای اداره امور داخلی ‌شان داده شده است. به عنوان مثال دولت این منطقه می ‌تواند قانون اساسی و پرچم مخصوص به خود و همچنین اختیارات مستقل داخلی به جز موارد بین‌المللی و دفاعی و ارتباطات را داشته باشد.

اما پارلمان هند در اقدامی عجیب و ناگهانی تصمیم به لغو این قانون نمود. این امر اعتراضات گسترده ای در سطح جوامع مسلمین جهان را به همراه داشت.

kashmir new issue

تاریخچه اختلاف کشمیر میان هند و پاکستان

کشمیر منطقه ‌ای در هیمالیاست. در زمان تقسیم شبه قاره به دو کشور هند و پاکستان، تصمیم بر آن شد ک مناطق مسلمان نشین به پاکستان و مناطق هندو نشین به هند ملحق شود. با این حال بخشی از کشمیر که تحت حکمرانی یک مهاراجه هندو بود با وجود تعداد مردم مسلمان بیشتر، در نهایت با امضای سندی به هند پیوست. این اختلاف سبب بروز 4 جنگ اصلی میان هند و پاکستان گردید.

kashmirجنگ سال ۱۹۷۱ بین هند و پاکستان سبب ایجاد یک خط مرزی موسوم به “خط کنترل” در این سرزمین گردشدید. پس از آن این منطقه همیشه سبب اختلاف بوده است.

یادداشت سردبیر: صدای اعتراض جوامع بین المللی در مسئله کشمیر

بحران جدید کشمیر

در روزهای اخیر، ارتش هند تمهیدات نظامی ویژه ای را در کشمیر اشغال شده توسط هند برقرار کرده است. به نحوی که دولت دو کشور مجبور شدند از گردشگران خارجی درخواست ترک منطقه را نمایند. خطوط ارتباطی نیز قطع گردید.

پس از آن پارلمان هند خبر از پایان دادن به قانون 370 که نوعی تضمینی برای حفظ توازن جمعیت در کشمیر تلقی می‌ شد، داد.

kashmir new issue article 370اهمیت اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند

طبق قانون 370 غیر کشمیری ها یعنی مردم دیگر مناطق هند حق خرید ملک یا اشتغال به کار را در این منطقه اشغالی نداشتند. این قانون باعث می شد اتباع هندی و غیر مسلمان اقامت ثابت در منطقه اشغالی کشمیر را مدنظر قرار ندهند و تناسب جمعیت (اکثریت مسلمان) در این منطقه حفظ شود.

بنابراین با لغو این اصل در واقع دولت هند به خودمختاری ایالت جامو و کشمیر پایان می دهد.

kashmir new issue article 370

موضع پاکستان در مورد لغو اصل 370

وزارت خارجه پاکستان در این خصوص اعلام کرده: ما هرگز تصمیم هند در خصوص کشمیر را نمی پذیریم، دولت هند باید به رای سازمان ملل و برگزاری یک همه پرسی آزاد و شفاف در این منطقه اشغالی احترام بگذارد.

از سوی دیگر نامه نگاری های گسترده به مسئولین سازمان ملل از جمله شخص دبیر کل برای حل بحران کشمیر توسط شاه محود قریشی وزیر خارجه پاکستان انجام شده است.

shah-mahmood-qureshi and kashmir

همچنین عمران خان نخست وزیر پاکستان در تماس های تلفنی جداگانه در خصوص اقدام غیر قانونی هند برای تغییر وضعیت ویژه جامو کشمیر تبعات آن بر صلح و امنیت منطقه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی پرداخت.

علاوه بر این عمران خان در نشست فوق العاده پارلمان پاکستان ضمن محکوم کردن نقض قوانین حمایت از تناسب جمعیت در کشمیر اعلام کرد: در صورت ادامه این رفتار دولت هند، خطر جنگ جدی است و در صورت بروز جنگ، مسیر ما مسیر تیپوسلطان خواهد بود. او همچنین از کشورهای جهان خواست نسبت به این مشکل واکنش نشان دهند زیرا اگر جنگ بین دو کشور دارای قدرت اتمی آغاز شود تمام دنیا مجبورند خسارت آن را بپردازند.

imran khan and kashmir

در ادامه قمر جاوید باجووا در دیدار با فرماندهان ارتش پاکستان گفت:  سربازان پاکستانی برای کمک به کشمیری ها به هر جایی خواهند رفت. ژنرال قمر جاوید باجووا ، رئیس ارتش پاکستان روز سه شنبه گفت که سربازانش آماده هستند برای هرگونه کمک به کشمیر به هر اندازه که لازم باشد پیش روند.

Qamar-Bajwa and kashmir

ارتش پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که پاکستان هرگز ماده 370 قانون اساسی هند را که اکنون توسط خود دهلی نو ابطال شده، به رسمیت نمی شناسد.

در پایان با اوج درگیری‌ بین هند و پاکستان بر سر مسئله کشمیر، دولت پاکستان سفیر هند را اخراج کرد و پارلمان این کشور خواستار قطع روابط دیپلماتیک با هند شد.

3 comments

Comments are closed.