گزارش کامل مذاکرات رئيس جمهور دونالد ترامپ با عمران خان: از تمایل ترامپ برای سفر به پاکستان تا صلح منطقه

بین المللی

نخست وزیر عمران خان در کاخ سفید با رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ دیدار کرد. وی در بدو ورود به کاخ سفید توسط رئيس جمهور دونالد ترامپ مورد استقبال قرار گرفت.

دونالد ترامپ در دیدار با عمران خان می گوید: روابط آمریکا با پاکستان امروز بسیار بهتر از قبل است.

در بيانیه  تلويزيوني رئيس جمهور دونالد ترامپ اشاره کرد که آمريکا برای تخلیه افغانستان با پاکستان مذاکره خواهد کرد و گفته است که او نمی خواهد که آمريکا “يک مامور پلیس ” در منطقه باشد.

او گفت، “پاکستان اکنون به ما در مسئله افغانستان کمک می کند و روابط با پاکستان اکنون بسیار بهتر از قبل است. ترامپ همچنین پیشنهاد کرد که می تواند  برای بهبود روابط بین پاکستان و هند اقدام کند.

عمران خان یکی از بزرگترین رهبران تاریخ پاکستان

در ادامه مذاکرات ترامپ گفت: من فکر می کنم که پاکستان خیلی کارها را انجام می دهد. من واقعا فکر می کنم پاکستان در حال شکل گیری یک تفاوت بزرگ است. فکر می کنم پاکستان میلیون ها نفر را در افغانستان نجات دهد. من واقعا معتقدم که آنها می توانند چراکه آن ها قدرتی دارند که دیگر ملت ها فاقد آن هستند.

علاوه بر این پاکستان اکنون  یک رهبر جدید دارد، او یکی از بزرگترین  رهبران پاکستان است.

در بخشی از سخنان ترامپ آمده است ما برای سالها به مبلغ 1.3 میلیارد دلار به پاکستان کمک کردیم اما مشکل این بود که پاکستان – پیش از شما (عمران خان ) – هیچ کاری برای ما انجام نداد. بیایید صادق باشیم رابطه ما با پاکستان در حال حاضر بهتر از زمانی بود که ما این پول را پرداخت می کردیم، اما همه اینها بسته به آنچه که ما انجام می دهیم است.

پاکستان  یک کشور عالی است، آنها انسان های بزرگ هستند. من دوستان زیادی از پاکستان دارم […] آنها انسان های بزرگوار، هوشمند، سخت کوش هستند. آن ها مثل شما (اشاره به عمران خان) هستند.

پیشنهاد میانجیگری رئيس جمهور دونالد ترامپ در مسئله کشمیر

پیشنهاد میانجیگری و حل اختلاف هند و پاکستان در مسئله کشمیر از دیگر پیشنهادات رئيس جمهور آمريکا بود. ترامپ گفت: “اگر بتوانم کمک کنم، دوست دارم یک میانیحی گر باشم. وی گفت: “اگر بتوانم هر کاری برای کمک به این مسئله انجام دهم، به من اطلاع دهید”.

عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت ایالات متحده قدرتمندترین کشور جهان است و می تواند نقش مهمی در صلح در شبه قاره ایفا کند.

در شبه قاره بیش از یک میلیارد انسان وجود دارد، آنها به عنوان گروگان اختلاف کشمیر هستند و من احساس می کنم که تنها قدرتمندترین دولت تحت رهبری رئيس جمهور دونالد ترامپ می تواند دو کشور را با هم متحد کند. من می توانم به شما بگویم که ما بهترین تلاش ها را انجام داده ایم، ما هندوستان را برای شروع یک گفت و گو، حل اختلافاتمان از طریق گفت و گو، دعوت کرده ایم اما متاسفانه هنوز در این موضوع پیشرفت نکرده ایم، اما من امیدوار هستم که رئیس جمهور آمریکا می تواند روند را ادامه دهد.

در پاسخ، ترامپ  اذعان کرد که هند نیز از وی خواسته است تا به میانجیگری بپردازد.”من دو هفته پیش با نخست وزیر مودی ملاقات داشتم. ما در مورد این موضوع صحبت کردیم و او در واقع از من خواست یک داور در مسئله کشمیر باشم. من تعجب کردم که چرا این اختلاف اینقدر طول می کشد. من در مورد کشمیر خیلی شنیدم. این یک مکان زیبا است”

 

صلح در افغانستان و نقش مهمی پاکستان

در بخش دیگر مذاکرات رئیس جمهور دونالد ترامپ می گوید که می تواند در یک هفته برنده جنگ در افغانستان شود اما نمی خواهد میلیون ها نفر را بکشد و افغانستان را از روی زمین پاک کند.

در این خصوص عمران خان به خبرنگاران گفت که تنها یک راه حل برای افغانستان وجود دارد و اشاره کرد که معاهده صلح با طالبان نزدیک تر از آن است که تا کنون بوده است. او تصریح کرد که یک راه حل نظامی برای جنگ افغانستان منجر به تلفات فاجعه بار خواهد شد.

او گفت که امیدوار است که در روزهای آینده بتواند در مورد  طالبان با دولت افغانستان صحبت کند و به یک راه حل سیاسی برسد. این سخن  به سرعت مورد تمجید دونالد ترامپ  قرار گرفت.

نخست وزیر عمران خان همچنین گزارشی از تلاش های بی وقفه دولت خود در “جنگ علیه تروریسم” ارائه داد و به ترامپ یادآوری کرد که پاکستان به علت جنگ، 70،000 نفر و میلیاردها دلار از دست داده است.

گسترش تجارت میان آمریکه و پاکستان

با اشاره به پتانسیل های تجاری دو کشور، رئیس جمهور ترامپ گفت که ایالات متحده مایل است که در پاکستان سرمایه گذاری کند و فرصت های تجاری زیادی را در این کشور می بیند. او همچنین درباره نحوه گسترش تجارت صحبت کرد.

رهبر ایالات متحده تاکید کرد که فرصت های کافی بین دو کشور مورد بررسی قرار نگرفته است، که در صورت این امر، هر دو طرف تجارت بیشتری با یکدیگر خواهند داشت.

تمایل رئيس جمهور دونالد ترامپ برای بازدید از کشور زیبای پاکستان

در پاسخ به سوال در مورد اینکه آیا او هرگز به پاکستان می رود، پاکستان را به عنوان یک کشور فوق العاده توصیف کرد و به شوخی گفت که وی هنوز توسط عمران خان دعوت به سفر به پاکستان نشده است. در ادامه تاکید کرد که او دوست دارد روزی به این کشور زیبا سفر کند.

دیدار با بانوی اول آمریکا Melania Trump از دیگر برنامه های سفر نخست وزیر پاکستان عمران خان بود.

علاوه بر این در این سفر رهبر ارشد ارتش، از جمله فرمانده نیروی مسلح ژنرال قمر جاوید باجوا و سرپرست سازمان ISI، جنرال فیض حمید، در کاخ سفید به مذاکرات در سطح هیات دو کشور پرداختند.

2 comments

Comments are closed.