قوالی در سفارت پاکستان در مشهد

برگزاری موسیقی زنده قوالی در سفارت پاکستان در مشهد

بین المللی

به گزارش پاکستان اینفو، روز دوشنبه کنسرت ویژه قوالی با همکاری سفارت پاکستان در مشهد برگزار گردید.

کنسرت قوالی 26 آذرماه سال جاری در محل سفارت پاکستان در مشهد و با حضور کنسول و سرکنسول پاکستان و ترکیه و با حضور علاقمندان به موسیقی قوالی اجرا شد.

این مراسم، با اجرای ویژه فریدالدین ایاز و برادرش ابومحمد و همراهان آن ها از خوانندگان سرشناس قوالی در کشور پاکستان همراه بود.

کنسولگری پاکستان در مشهد

در ابتدای برنامه، سرکنسول سفارت پاکستان در مشهد، عرفان بخاری ضمن خوشامدگویی به حضار، گروه فریدالدین ایاز را از ماهرترین، فاضل ترین و با استعدادترین قوال های جهان خواند. اجداد این گروه به میان صمد ابراهیم بازمی گردد که جز شاگردان امیرخسرو اختراع کننده موسیقی قوالی و از اولین قوالان جهان می باشد.

Fareed Ayaz

عرفان بخاری افزود: فریدالدین ایاز و برادرش ابومحمد به خاطر اصالت موسیقیشان، آگاهی از ریتم و ملودی، مجموعه عظیم آثارشان و توانایی شان در به وجد آوردن مستمعین شهرت بالایی دارند.

در ادامه، گروه قوالی فریدالدین ایاز به اجرای چندین قطعه پرداختند که اکثر آن ها در خصوص حمد و سپاس خداوند، رسول اکرم (ص) و حضرت علی “ع” بود.

Fareed Ayaz

اجرای این گروه در سفارت پاکستان در مشهد مورد استقبال مشتاقان و میهمانان قرار گرفت. فریدالدین ایاز ضمن تشکر از حضار، از حضور خود در مشهد به واسطه زیارت حرم مطهر امام رضا “ع” در شب وفات حضرت معصومه “س” ابراز خرسندی نمود.

گفتنی است در این مراسم، نمایندگان وزارت امور خارجه ایران و دکتر کافی ریاست محترم دانشگاه فردوسی مشهد نیز حضور داشتند.

کنسولگری پاکستان در مشهد

مراسم اجرای موسیقی سنتی پاکستان با تقدیر از هنرمند برجسته قوالی و صرف ناهار در محل سفارت پاکستان در مشهد پایان یافت.

Fareed Ayaz

قوالی نوعی موسیقی سنتی عرفانی و در واقع موسیقی مذهبی-نیایشی در پاکستان است که طی آن هنرمندان به تمجید از پروردگار، پیامبر و ائمه اطهار می پردازند.

درخشش قوالی؛ موسیقی سنتی پاکستان در جهان

قوالی در سفارت پاکستان در مشهد

از آنجا که بسیاری از اشعار موسیقی قوالی ریشه مذهبی و عرفانی دارد و اکثریت آن ها به زبان فارسی می باشد به نظر می رسد برگزاری مراسم های مشابه سبب آشنایی بیشتر مردم ایران با هنر سنتی پاکستان و تحکیم دوستی ایران پاکستان خواهد شد.

One thought on “برگزاری موسیقی زنده قوالی در سفارت پاکستان در مشهد

Comments are closed.