world-bank

درخواست بانک جهانی برای تقویت تجارت فرامرزی بین پاکستان و هند

بین المللی

بر اساس گزارش بانک جهانی، روابط پیچیده و تنش های سیاسی میان دو کشور بزرگ هند و پاکستان در آسیای جنوبی بر تجارت فرامرزی دوجانبه آن ها و همچنین تجارت در منطقه تاثیر می گذارد.

گزارش”نیمه پر لیوان؛ نوید تجارت منطقه ای در آسیای جنوبی” نشان می دهد که تجارت فرامرزی رسمی بین هند و پاکستان می تواند 37 بیلیون دلار یا 15 برابر بیشتر از سطوح فعلی باشد.

تنش های سیاسی میان پاکستان و هند، مانع دستیابی به پتانسیل تجارت فرامرزی دوجانبه 37 بیلیون دلاری شده است. در حالی که تجارت غیر رسمی بین دو کشور تقریبا دوبرابر حجم تجارت رسمی می باشد. پاکستان و هند مجموعا 88 درصد از تولید ناخالص داخلی آسیای جنوبی را تشکیل می دهند، اما تجارت بین دو کشور تنها اندکی بیش از 2 بیلیون دلار است.

گزارش-بانک-جهانی

حمایت بانک جهانی از گسترش تجارت فرامرزی در آسیای جنوبی

بانک جهانی حمایت خود را از انجام تجارت بیشتر از طریق مرز وگا، که در مقایسه با مسیر دریا مقرون به صرفه است اعلام داشت. پاکستان تنها 138 عدد را از طریق مسیر زمینی وگا از هند وارد می کند. این گزارش تخمین زده است که با کاهش موانع تجاری ساختگی، تجارت فرامرزی در آسیای جنوبی می تواند تقریبا سه برابر افزایش یابد و از 23 بیلیون دلار به 67 بیلیون دلار برسد. تقریبا 80 درصد از این مقدار به دلیل تنش بین هند و پاکستان از بین رفته است.

trade-via-Wagah-Attari-border.

نقش پاکستان در گسترش تجارت فرامرزی

بانک جهانی تصمیم به انتشار این گزارش را در زمان انتصاب دولت جدید در پاکستان گرفت. حکومت تحریک انصاف پاکستان (PTI) نشان داده است که علاقه مند به گسترش روابط اقتصادی دوجانبه است. اما دولت سخت گیرانه هند تمایلی به تقویت روابط ندارد که بخشی از آن به خاطر انتخابات آینده است.

Imran-Khan

بر اساس این گزارش، راه افتتاح مرز کرتارپور به کاهش اعتماد بین دو کشور کمک خواهد کرد.

گذرگاه مرزی کارتارپور گامی به سمت صلح

از سوی دیگر، در عمل، بسیاری از موارد از هند به پاکستان از طریق کشورهای ثالث، معمولا امارات متحده عربی صادر می شود. این گزارش اعلام کرد که حجم تجارت فرامرزی غیر رسمی بین پاکستان و هند 91 درصد بیشتر از تجارت رسمی است.  مدیر کل بانک جهانی گفت: یک سازمان تجاری مطلوب که هزینه های اضافی را کاهش می دهد و موانع را از بین برد، می تواند فرصت های سرمایه گذاری را افزایش دهد که برای سرعت بخشیدن به رشد در کشور بسیار ضروری است.

تجارت فرامرزی پاکستان با آسیای جنوبی تنها 8 درصد از تجارت جهانی آن را به خود اختصاص داده است، با وجود اینکه این منطقه در حال سریع ترین رشد در جهان است. با این حال، تجارت بین منطقه ای در آسیای جنوبی  5٪ از کل تجارت در مقایسه با 50٪ در آسیای شرقی و اقیانوس آرام است.

مدیر کل اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری بانک جهانی می گوید که نرخ تغییرات بیش از حد باعث ورود واردات ارزان به پاکستان و مانع افزایش صادرات می شود.

راه حل بانک جهانی برای تقویت تجارت فرمرزی در آسیای جنوبی

استدلال بانک جهانی نشان می دهد که هزینه های تجاری در آسیای جنوبی نسبت به مناطق دیگر بسیار بالاتر است. تعرفه میانگین در آسیای جنوبی بیش از دو برابر میانگین جهانی می باشد. کشورهای آسیای جنوبی موانع تجاری بیشتری برای واردات از داخل منطقه تا از سایر نقاط جهان دارند.

این گزارش پیشنهاد می کند که لیست های حساس و تعرفه ها پایان یابد تا پیشرفت واقعی در Safta ممکن شود و خواستار تلاش های چند جانبه برای مقابله با موانع با تمرکز بر اطلاعات، رویه ها و زیرساخت ها شود.

بر طبق اعلام این بانک، توافقنامه تجارت آزاد آسیای جنوبی (Safta) تا زمانی که دو اقتصاد بزرگ منطقه ای با یکدیگر در معرض معاملات قرار نمی گیرند، کاربردی نخواهد بود.

safta

بانک جهانی، مسائل ویزا بین هند و پاکستان را یک عامل دردسرساز می داند. این مسائل مغایر با موافقتنامه روابط دوجانبه لیبرالیزه شده بین دو کشور  می باشد که در سال 2012 به منظور تقویت ارتباطات تجاری و ارتباطات مردم برقرار شده است.