پاکستان؛ مقصد سفر من: تجربه سفری لذیذ در دو خیابان غذا در لاهور

پاکستان؛ مقصد سفر من, گردشگری

خیابان غذا در شهر تاریخی لاهور، گردشگرهای بی شماری را از کل دنیا به خود جذب کرده است.

شاید شما نیز شنیده باشید که شهر لاهور علاوه بر شهرت تاریخی آن که به بیش از 2000 سال قبل می رسد، به دلیل مهارت مردم این شهر به طبخ غذاهای متنوع نیز معروف است.

مردم لاهور به عنوان عاشقان غذا مشهورند. یکی از بزرگترین تفریح های مردم لاهور، لذت از انواع غذاها در خیابان غذا است. در لاهور، رستوران های زنجیره ای فست فودی مانند مک دونالدز، پیزا هوت، دوممینوز پیزا، ساب وی ساندویچ، دونکین دوناتس، ناندوز و KFC در همه جای شهر دیده می شود. اما بیشتر مردم زمان خود را در خیابان غذا می گذرانند.

پیشنهاد پاکستان اینفو به شما این است، که اگر میخواهید یک سفر لذیذ را تجربه کنید حتما سری به دو خیابان غذا معروف لاهور بزنید.

 

گوالمندی، خیابان غذا سنتی لاهور

خیابان غذا گوالمندی در واقع یک بهشت برای دوستداران غذای سنتی است. شما می توانید غذاهای خوشمزه پاکستانی مانند حلیم، فرنی، خوراک خیار محلی، مرغ بریانی، تیکا مرغ و لاهوری چارگا را پیدا کنید. لیست بی پایان است و هر گردشگر گزینه های بسیاری برای انتخاب دارد. خیابان غذا در گوالمندی بیش از 100 غذا را از تمام گوشه های کشور پاکستان عرضه می کند.

Gawalmandi

 تاریخچه خیابان غذا سنتی

بر طبق گفته Shakeel رئیس خیابان غذا گوالمندی، خانواده هایی که از آمریتسار و دیگر شهرهای نزدیک به لاهور مهاجرت کردند، در گوالمندی ساکن شدند. در میان آنها صنعتگران و حتی برخی از بازرگانان بودند. فقدان فرصت های شغلی برای خانواده های تازه وارد باعث گردید برخی از افراد شروع به ساخت فروشگاه های کوچک در مقابل خانه هایشان نمودند. صنعتگران ماهر از طریق تجارت زندگی می کردند، در حالی که برخی از افراد در کنار خیابان، غذا را در گاری های کوچک، میفروختند.

این رسم به تدریج رشد کرد تا زمانی که در هر گوشه ای از خیابان، چیزی منحصر به فرد ارائه می شد. برای مثال، سیک های آمریتسار مستقر در گوالمندی، ماهی کبابی پوشیده شده با آرد نخود را معرفی کردند. این ماهی معروف به ” ماهی سردار “بود. به طور مشابه، تکنیک های باربیکیو و انواع مختلف فالوده توسط خانواده هایی که اجدادشان pehelwans بودند ارائه گردید.

با گذشت زمان گوالمندی به یک مکان بزرگ ارائه مواد غذایی تبدیل شد.

chicken Sajjiیک فروشنده در حال تهیه مرغ Sajji

amartiیک فروشنده در حال تهیه amarti (نوعی غذای شرین)

Fish coated with gram flourماهی پوشیده شده با آرد نخود

در سال 2000 برای اولین بار توسط بعضی از طرفداران مواد غذایی و دولت محلی پیشنهاد شد تا گوالمندی به یک خیابان غذا مناسب با هویت جهانی تبدیل شود.

historical structuresساختارهای تاریخی در اطراف خیابان گوالمندی حفظ شده است

پخت انواع نان و نان روغنی parhatas به صورت تازه

تعطیلی موقت خیابان غذا سنتی

بعد از آن، خیابان غذا گوالمندی به عنوان مرکز سنتی شهر محسوب می شد. اما در سال 2011 دولت PMJ-N پنجاب خیابان غذا را بست. به این معنی که آن برای رانندگان و شهروندان، از جمله گردشگران خارجی، بازدید کننده از منطقه مسدود شد.

بعد از آن دولت حکومت پنجاب در ژانویه 2012 خیابان غذا دیگری را در جاده فورت  تأسیس کرد. این خیابان به عنوان خیابان غذا مدرن یا حدید در لاهور شناخته می شود. اما سرنوشت گوالمندی هنوز نامشخص بود.

سرانجام رئیس دولت موقت پنجاب  کمک کرد تا در سال 2013 خیابان غذا گوالمندی مجدد باز شود .

view of the food street

خیابان غذا جدید

خیابان غذایی که در جاده فورت ساخته شده است، به نوعی تداعی کننده معماری مغول می باشد. ساختمان های این خیابان با  مسجد بادشاهی احاطه شده است.

این خیابان یک محیط غذاخوری تمیز با امکانات مرتب را در فضای باز و نیز داخلی ارائه می دهد. نورپردازی عالی و پارکینگ، دسترسی آسان به رستوران ها را آسان تر می کند. به طور کلی، این خیابان به وضوح مدرن شده است.

New Food Street

کدام مکان جذاب تر است؟

سخت است که میان دو مکان افسانه ای یکی را انتخاب کنید. با این وجود اگر ترجیح شما به ساختمان های قدیمی روستایی با بیش از صد سال سن و طعم غذاهای محلی است، پس بی تردید به خیابان غذا گاوالمندی بروید. اما اگر شما جز علاقه مندان به غذای مدرن هستید می توانید انواع رستوران های متعدد بین المللی را در خیابان غذا جاده فورت تجربه کنید و از غذاهای چینی، ایتالیایی و نیز غذاهای پاکستانی اشتهاآور لذت ببرید.

قیمت گذاری

نکته مهم در هر دو خیابان غذا، کنترل کیفیت غذا و نرخ ثابت برای کل خیابان است.

با این وجود مقایسه قیمت هر دو محل کار سختی می باشد. اگرچه گوالمندی ممکن است به اندازه خیابان غذای جاده فورت مدرن نباشد، اما بدین معنا نیست که آن جای ارزانی برای غذا خوردن است. خوردن غذا در خیابان غذا کمی گران تر از غذای خیابان های معمولی است اما ارزش تجربه یک سنت محلی و بین المللی را دارد. از سوی دیگر، قیمت جاده فورت با هتل های 5 ستاره هماهنگ است.

اگر شما در لاهور هستید یا قصد سفر به این شهر تاریخی دارید؛ لذت خوردن غذا در خیابان غذا قدیم و جدید را از دست ندهید.

جریان زندگی در خیابان های لاهور; قلب تپنده ی پاکستان

6 comments

Comments are closed.