pakistan peaceful

چگونه پاکستان نقش خود را به عنوان واسطه صلح در منطقه بازی می کند

اخبار ملی

پس از تشدید تنش در منطقه خاورمیانه، نخست وزیر پاکستان عمران خان به وضوح توضیح داد كه پاکستان هیچ مشاركتی در هیچ جنگی نخواهد داشت و به عنوان واسطه صلح در منطقه فعالیت می کند.

تلاش های دیپلماتیک پاکستان ناشی از این واقعیت است که هر جنگی در منطقه می تواند بر کشور تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر پاکستان از قدرت و ظرفیت کافی برای ایفای نقش واسطه صلح در منطقه و حل و فصل وضعیت پیچیده دهه های اخیر خاورمیانه برخورداراست.

اما این نخستین بار نیست که پاکستان نقش واسطه صلح در منطقه را ایفا می کند. بلکه خاورمیانه شاهد چندین مرتبه تلاش پاکستان در برقرای واسطه صلح در منطقه بوده است.

دولت های سال های گذشته پاکستان در موارد مختلف سعی در تسهیل گفتگو بین ایران و عربستان سعودی داشته اند. این مسئله در دولت جدید پاکستان و با روی کار آمدن عمران خان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

Peaceful Pakistan

چراکه اولویت عمران خان در سیاست خارجی حتی در برخورد با اقدامات دولت هند، بر پایه گفت و گو و راه حل های دیپلماتیک بوده است تا جلوی هرگونه جنگ احتمالی با خسارات های جبران ناپذیر گرفته شود

یادداشت سردبیر: انتخاب عمران خان نخست وزیر پاکستان به عنوان کاندید جایزه نوبل صلح: پایانی بر داستان جنگ 70 ساله هند و پاکستان

نمونه آن اقدام هوشمندانه عمران خان در آزادسازی خلبان هندی می باشد.

پاکستان خلبان اسیر هندی را به عنوان یک حرکت صلح آمیز آزاد می کند.

در مورد تنش های خاورمیانه نیز، آخرین باری که چنین تلاشهایی در دولت عمران خان انجام شد مربوط به زمانی است که تأسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر مورد حمله موشکی قرار گرفت. در آن شرایط احتمال تنش میان ریاض و واشنگتن و ایران وجود داشت. ترسهایی هم ناشی از تلافی هر کدام از گروه ها وجود داشت.

پاکستان با درک شدت این وضعیت تصمیم به تلاش در کاهش تنش گرفت. به همین منظور نخست وزیر عمران خان شخصا به ایران و عربستان سعودی سفر کرد و پیام صلح کشور خود را ارائه نمود. در آن زمان وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرده بود که تلاش های پاکستان توانست از افزایش تنش در منطقه جلوگیری نماید.

گزارش جامع از سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران

اکنون نیز پس از تنش بین ایران و آمریکا، عمران خان مجدد دست به اقدام دیپلماتیک به عنوان میانجی در منطقه زده است و از فرمانده ارتش پاکستان و وزیر امرو خارجه خواسته است تا گفت و گو با دولت های مربوطه را  به منظور کاهش تنش در منطقه آغاز نمایند.

پاسخ دیپلماتیک پاکستان به وقایع خاورمیانه

 

One thought on “چگونه پاکستان نقش خود را به عنوان واسطه صلح در منطقه بازی می کند

Comments are closed.