مهندس هوافضا

اختراع مهندس هوافضا از پاکستان که صنعت هوانوردی را متحول می سازد

علمی و فناوری

یک مهندس هوافضا زن از پاکستان در حال ساخت موتور بدون آلودگی برای هواپیماها است که باعث کاهش گرم شدن کره زمین و القای باران مصنوعی در هنگام پرواز می شود.

دکتر سارا قریشی، که دارای مدرک کارشناسی ارشد در دینامیک هوافضا و دکترای هوافضا از دانشگاه کرنفیلد، انگلیس است اطمینان دارد که اختراع او انقلابی در صنعت هوانوردی را ایجاد خواهد کرد.

در مصاحبه با خبرنامه بین المللی، این مهندس هوافضا اظهار داشت كه او به همراه پدرش، مسعود لطیف قریشی، فیزیكدان برجسته و دانشمند پاکستانی، یك شركت “صنعت موتورهای هوایی” را برای توسعه موتورهای سازگار با محیط زیست برای هواپیماها تأسیس كرده است.

سارا، که همچنین یک خلبان معتبر Aerobatic است، گفت: تیم وی در تلاش برای مقابله با گرم شدن کره زمین، یک موتور هوایی با ویژگی های اضافه شده را طراحی و به صنعت هوانوردی معرفی کرده است.

دکتر قریشی اظهار داشت پروژه وی موفق به کسب دو حق اختراع بین المللی شده است و حداقل شش سال طول می کشد تا تجاری سازی گردد.

اختراع مهندس هوافضا چگونه کار می کند؟

موتور طراحی شده توسط دکتر سارا قریشی از یک سیستم متراکم منحصر به فرد مبتنی بر فشار برخوردار خواهد بود که باعث می شود بخارات آب موجود در اگزوز هواپیما خنک شود. این آب در هواپیما باقی می ماند و در صورت لزوم می تواند به صورت باران آزاد شود.

به طور کلی وقتی هواپیما پرواز می کند ابر خطی شکل می گیرد. ابر خطی دنباله سپیدرنگی است که هواپیمای جت در آسمان از خود باقی می‌گذارد و از بخار آب فشرده درست شده‌است. در واقع این ابر خطی بخارات آب منجمد در اطراف ذرات کوچک (ذرات معلق در هوا) هستند که در اگزوز هواپیما وجود دارند اما این ابرها نمی توانند باران ایجاد کنند. در عوض، آن ها، منجر به تولید گازهای گلخانه ای در فضا و در نتیجه، گرم شدن کره زمین می شوند. پ

مهندس هوافضا پاکستانی گفت: “در موتور طراحی شده توسط ما، سیستم تغلیظ به موتور وصل است که آن را به موتور هوایی بدون ابر خطی تبدیل می کند.

وی تأکید کرد که آلودگی هوا به همان اندازه آلودگی زمین برای محیط زیست پ خطرناک است. سارا افزود: بخش خصوصی پاکستان، ابتکار عمل دوستانه ای را با محیط زیست در نظر گرفته است که نقش جهانی پاکستان در مبارزه با گرم شدن کره زمین را برجسته می کند.