Sikhs-celebrate-founder-Guru-Nanaks-550th-birth-anniversary.

چرا جشن 550 امین سالگرد تولد گورو ناناک بنیانگذار آیین سیک متفاوت است؟

اخبار ملی

جشن 550 امین سالگرد تولد گورو ناناک در امسال همزمان با افتتاح کریدور کارتارپور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

میلیون ها سیک همزمان با پنجاه و پنجمین سالگرد تولد گورو ناناک بنیانگذار آیین خود وارد ایالت پنجاب پاکستان می شوند و این روز بزرگ را جشن می گیرند.

pilgrims

جشن سالانه امسال با افتتاح کریدور کارتارپور، گذرگاه ایمن و بدون ویزا بین هند و پاکستان است که به سیک های هندی امکان دسترسی به یکی از مقدس ترین اماکن مذهبی خود را می دهد. مکانی که گورو در آخرین روزهای خود در سال 1539 در آنجا حضور داشته است.

پاکستان درهای خود را برای هزاران پیرو مذهب سیک می گشاید

Pakistani-Sikh-devotees-take-part-in-celebrations-of-the-550th-birth-anniversary-of-Sikhisms-founderآیین سیک چیست؟

سیک یک آیین است که در قرن پانزدهم میلادی در پنجاب شبه قاره هند متولد شده است. باورهای آیین سیکی شامل باور و مراقبه به نام یک خالق، یگانگی و برابری همه نوع بشر، دوری از خودپرستی، تلاش برای عدالت اجتماعی برای منفعت و شکوفایی برای همه، و رفتار و زندگی صادقانه و زیست یک حیات خانوادگی است.

Guru Nanak Sikh founder's 550th birthday celebrated

اکنون پس از پنج قرن و نیم، تعداد پیروان این آیین تا 30 میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است و آن ها جوامع گسترده ای در برخی کشورها مانند كانادا، آمریكا و اروپا – گرچه اکثریت قریب به اتفاق در هند باقی مانده اند دارند.

سیک ها خدا را پرستش می کنند، که در میان آن ها بنام Waheguru یا “معلم شگفت انگیز” معروف است

کلمه “سیک” به معنای “سالک” یا “شاکرد” است. سیک های مذکر نام “سینگ” را دارند، که به معنی شیر است. در حالی که زنان توسط “کاور” یا شاهزاده خانم شناخته می شوند.

Sikhs-celebrate-founder-Guru-Nanaks-550th-birth-anniversary

گورو ناناک چه کسی بود؟

یکی از عرفای بزرگ مسلمان به نام کبیر (1440-1518) توحید اسلامی را با برخی عقاید هندویی در آمیخت و مریدان بی شماری گردآورد. یکی از شاگردان وی نانک بود که بنیان گذار آیین سیک و نخستین گورو (Guru) یعنی معلم است. پس از وی نه گوروی دیگر، یکی پس از دیگری، آمده اند.

گورو ناناک در سال 1469 در خانواده ای هندو در نانکانا صاحب، شهری در حدود 80 کیلومتری (50 مایل) از لاهور به دنیا آمد.برخی افسانه ها می گویند از ابتدا علائم الوهیت در او وجود داشته است.

ناناک با بزرگتر شدن، سفر خود را آغاز كرد و موعظه ايمان بر اساس برابري و يك خدا را سر داد. وی در سال 1539 در كارتارپور درگذشت. جایی كه امروز بدن او در آنجا دفن شده است و یکی از مقدس ترین مکان های پیروان سیک است.

Sikhs celebrate founder's 550th birthday

در سالروز تولد گورو ناناک چه اتفاقی می افتد؟

سیک ها در سرتاسر جهان به ویژه در شبه قاره، برای آواز خواندن، دعا کردن، غذا خوردن و مجالس گسترده مختلف در آرامگاه بیان گذار مذهب خود جمع می شوند.

Sikhs celebrate founder's 550th birthday

زائران جوان سیک، مهارت های هنرهای رزمی سنتی خود را (گاتکا) در جریان یک حرکت دسته جمعی با نام ناگار کیرتان در آستانه سالگرد تولد بنیانگذار سیک گورو ناناک، در آرامگاه وی نشان می دهند.

Youth-Sikh-devotees-demonstrate-their-Gatka-traditional-martial-art-skills-during-a-Nagar-Kirtan

در پاکستان هزاران سیک این مناسبت را در نانکانا صاحب و کارتارپور برگزار کنند. دانش آموزان سیک نیز در آستانه 550 سالگرد تولد گورو ناناک به بنیانگذار آیین خود احترام می گذارند.

Sikh-students-pay-respect-during-a-Nagar-Kirtan

چرا امسال ویژه است؟

امسال به غیر از آن که سالگرد 550 ایم تولد گورو ناناک است، جوامع سیک شاهد افتتاح کریدور کارتارپور هستند. یک گذرگاه امن زمینی که به سیک های هندی اجازه می دهد از گورودارا شهری از پاکستان که در آنجا گورو درگذشت بازدید کنند.

گوردورا در کارتارپور به مرز هند و پاکستان نزدیک است که گنبد سفید و چهار گنبد آن از آن طرف مرز قابل مشاهده است.

The-Golden-Temple-is-seen-illuminated-as-Sikh-devotees-arrive-on-the-eve-of-the-550th-birth-anniversary-of-Guru-Nanak

علاوه بر این، امسال به منظور رفاه زائرین سیک، مکانهای مشخص همراه با بالش های برای زائران تعبیه شده است تا در مراسم گشایش حرم بابا گورو ناناک دیو در گوردوورا داربار صاحب در کارتارپور پاکستان شرکت کنند.

Sitting places with pillows are set out for Sikh pilgrims to attend a ceremomy for the inauguration of the Shrine of Baba Guru Nanak Dev at Gurdwara Darbar Sahib in Kartarpur, near the Indian border, on November 9, 2019. - Hundreds of Indian Sikhs prepared to make a historic pilgrimage to Pakistan on November 9 crossing to one of their religion's holiest sites under a landmark deal between the two countries separated by the 1947 partition of the subcontinent. (Photo by AAMIR QURESHI / AFP)

نخست وزیر در آغاز سخنرانی خود به مناسبت گشایش گوردورا دربار صاحب در کارتارپور عنوان کرد: من به جامعه سیک به خاطر 550 سالگرد تولد بابا گورو ناناک تبریک می گویم و از همه شما که شانس دسترسی به مکان مقدس خود را یافته اید، استقبال می کنم.

rime-Minister-Imran-Khan-addresses-the-inauguration-ceremony-of-Gurdwara-Darbar-Sahib-in-Kartarpur.

بدین ترتیب امسال هزاران پیرو مذهب سیک از سراسر دنیا با آرامش در مقدس‌ ترین زیارتگاه‌ خود در ایالت پنجاب پاکستان جمع شده و مراسم مذهبی خود را به جای آورند. این امر سبب محبوبیت دولت پاکستان در دل هزاران پیرو این آیین گردید.

عمران خان قلب 140 میلیون سیک را بدست آورده است

rime-Minister-Imran-Khan-addresses-the-inauguration-ceremony-of-Gurdwara-Darbar-Sahib-in-Kartarpur.