imran khan WITH Iranian leaders

گزارش دومین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران: دیدار با رهبری جمهوری اسلامی ایران

بین المللی

عمران خان نخست وزیر پاکستان در جریان سفر یک روزه خود به تهران، با رهبری جمهوری اسلامی ایران ملاقات نمود.

در تلاش برای خنثی کردن تنش های در حال افزایش در خلیج فارس، نخست وزیر پاکستان به عنوان نقش تسهیلگر، ابتکار عمل را در دست گرفت و هم ایران و هم عربستان سعودی را برای مذاکره در اسلام آباد دعوت کرد.

نخست وزیر عمران خان، در دیدار رسمی خود با حضرت آیت الله سید علی خامنه ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز یکشنبه و دو روز قبل از عزیمت به جده، در تهران دیدار کرد.

گزارش دومین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران : دیدار با ریاست جمهوری ایران

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روابط نزدیک و مردمی میان ایران و پاکستان

حضرت آیت الله خامنه ‌ای در این دیدار ضمن اشاره به مواردی از ارتباطات عمیقاً نزدیک و مردمی دو ملت ایران و پاکستان، تأکید کردند: نگاه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان نگاه به یک برادر در همسایگی است و با وجود این فرصت، روابط دو کشور باید بسیار گرمتر و بهتر از وضع موجود باشد و امنیت مرزها ارتقاء یابد و برنامه ‌های معطل‌ مانده مانند خط لوله گاز تکمیل شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تحسین دغدغه دولت پاکستان در خصوص استقرار صلح و امنیت، منطقه غرب آسیا را بسیار حساس و خطیر خواندند و با تأکید بر مراقبت همگان از بروز حادثه، از نقش مخرب برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه های تروریستی در عراق و سوریه و ایجاد جنگ و خونریزی در یمن ابراز تأسف کردند و افزودند: ما انگیزه ‌ای برای دشمنی با این کشورها نداریم اما آن ها تحت اراده آمریکا هستند و در جهت خواست آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می کنند.

imran khan WITH Iranian leaders

ایشان گفتند: جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل طرحی چهار ماده‌ای برای پایان جنگ یمن داده است و اگر این جنگ به نحو درستی پایان یابد، می‌ تواند تأثیرات مثبتی در منطقه به دنبال داشته باشد. سپس با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی نبوده است، افزودند: البته اگر کسی شروع کننده جنگ در مقابل ایران باشد، بدون تردید پشیمان خواهد شد.

قدردانی عمران خان از مواضع رهبری جمهوری اسلامی ایران در موضوع کشمیر

عمران خان از رهبری جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از مردم کشمیر ابراز قدردانی کرد. زیرا هشت میلیون کشمیر در دو ماه گذشته تحت حکومت نظامی  قرار گرفته اند. وی افزود: من واقعاً می خواهم از نحوه برخورد ایران در خصوص این فاجعه بزرگ بشردوستانه که آشکار  است، تشکر کنم.

نخست وزیر عمران خان گفت که امت مسلمان با مشکلات داخلی و خارج روبرو هستند. ترسیم پیام وحدت و همبستگی بین ملل مسلمان بسیار مهم می باشد.

علاوه بر این، در این دیدار عمران خان ضمن تاکید بر روابط برادرانه ایران و پاکستان و لزوم گسترش همکاری‌ های تهران و اسلام آباد گفت: در گذشته، پاکستان میزبان عربستان و ایران بوده و هست و دوباره مایل به تسهیل روابط کشورهای برادر برای حل اختلافات هستیم.

imran khan WITH Iranian leadersقبل از این دیدار، نخست وزیر عمران خان در سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور روحانی گفت: موضوع [روابط عربستان و ایران] مسئله پیچیده ای است، اما می توان اختلافات را از طریق گفتگو حل کرد.

وی گفت که این سومین دیدار او با رئیس جمهور روحانی بود که در طی آن، روابط دو جانبه، تجارت و نحوه همکاری هر دو کشور با یکدیگر مورد بحث قرار گرفت. ما با ایران روابط بسیار قدیمی داریم. پاکستان هنوز به یاد دارد که چگونه ایران در سال 1965 وقتی پاکستان با عملیات خصمانه روبرو شد، در کنار این کشور ایستاد.

رئیس جمهور ایران نیز در این نشست گفت که آن ها درباره تحولات اخیر در حوزه خلیج فارس صحبت کرده اند و بر حمایت از صلح و ثبات در منطقه تأکید نمودند.