Welcome peace gesture by Pakistan, says President Rouhani alongside PM Imran

گزارش دومین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران : دیدار با ریاست جمهوری ایران

بین المللی

صبح روز یکشنبه دومین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران از فرودگاه اسلام آباد به مهرآباد آغاز گردید.

نخست وزیر عمران خان روز یکشنبه در سفر رسمی یک روزه خود وارد ایران شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه قرار گرفت.

 

imran khan Arrival in Tehran

سپس عمران خان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در تهران دیدار کرد و هر دو رهبر بر لزوم صلح در منطقه تأکید کردند.

پس از این جلسه، دکتر روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر پاکستان گفت: “من به نخست وزیر عمران خان گفتم که ما از هرگونه حرکت پاکستان برای صلح در منطقه استقبال می نمائیم و از سفر نخست وزیر پاکستان به ایران قدردانی می کنیم.

Prime Minister Imran Khan and Iranian President Hassan Rouhani

دکتر روحانی گفت: این دو رهبر از جمله موارد دیگر مانند جنگ در یمن، تحریم های ایالات متحده علیه ایران و در مورد چگونگی بازسازی توافق هسته ای گفت و گو کردند. رئیس جمهور ایران گفت: مسائل منطقه ای باید از طریق روش های منطقه ای و گفتگو حل شود. ما تأکید می کنیم که هرگونه حرکت با حسن نیت با سخنان خوب پاسخ داده می شود.

پیام صلح هدف اصلی دومین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران

در این جلسه نخست وزیر عمران خان از دکتر روحانی به خاطر حمایت از مردم کشمیر اشغالی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تشکر کرد.

دیدار رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان در حاشیه جلسه سازمان ملل

وزیر امور خارجه شاه محمود قریشی، دستیار ویژه نخست وزیر در مورد پاکستانی های خارج از کشور، سید ذوالفقار عباس بخاری و معاونان منابع انسانی نیز در این جلسه حضور داشتند.

imran khan trip to tehran

عمران خان گفت: آقای رئیس جمهور، دلیل اصلی که من با هیئت خود به اینجا آمدم این است که ما درگیری در منطقه را نمی خواهیم. پاکستان در 15 سال گذشته در جنگ با تروریسم 70،000 تلفات را متحمل شد، افغانستان همچنان رنج می برد [وحشتناک است] ویرانی در سوریه ..

ما در این بخش از جهان درگیری دیگری نمی خواهیم. ایران همسایه ما ست و روابط با ایران به زمان های دور بر می گردد. عربستان سعودی یکی از نزدیکان ما بوده است، در زمان نیاز به ما کمک کرد. ما می دانیم که این یک وضعیت پیچیده است […] اما آنچه نباید اتفاق بیفتد درگیری میان عربستان سعودی و ایران است.

در جریان سفر نخست وزیر پاکستان به ایران وی گفت: ما درگیری میان دو کشور برادر را نمی خواهیم. این امر فقر را افزایش می دهد و قیمت نفت بالا می رود.

ایفای نقش تسهیلگری پاکستان در سفر نخست وزیر پاکستان به ایران

او با اشاره به سفر خود به ایران و سفر آینده به عربستان سعودی، گفت: این ابتکار عمل پاکستان است و  پس از دیدار با رئیس جمهور روحانی احساس دلگرمی می کنم. اکنون من با ذهن مثبت به عربستان سعودی می روم. ما دوست داریم نقش یک تسهیلگر را بازی کنیم و نه یک واسطه. ما می خواهیم روابط دو کشور برادر اسلامی را تسهیل کنیم.

این یک وضعیت پیچیده است اما می تواند حل شود. نخست وزیر با بیان اینکه پاکستان از این امر آگاه است، گفت: “ما همچنین در مورد چگونگی احیای توافق هسته ای گفت و گو کردیم. وقتی در نیویورک بودم، رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ از من  خواست تا به نوعی گفتگو با ایران و ایالات متحده را نیز تسهیل نمایم.”

قبل از سفر نخست وزیر پاکستان به ایران ،در حساب رسمی توییتر حزب تحریک انصاف پاکستان به نقل از عمران خان آمده است: “پاکستان به روابط دو جانبه با ایران اهمیت زیادی می دهد. پاکستان مایل است نقش خود را در جهت تقویت صلح و ثبات در منطقه ایفا کند.”

دیدار با وزیر امور خارجه ایران در سفر نخست وزیر پاکستان به ایران

نخست وزیر پاکستان همچنین با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ملاقات كرد كه پس از ورود عمران خان به تهران مورد استقبال او قرار گرفته بود.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای که روز شنبه منتشر شد، اظهار داشت که نخست وزیر عمران در حال بازدید از تهران “به عنوان بخشی از ابتکار عمل خود برای ارتقاء صلح و امنیت در منطقه” می باشد.

imran-zarif-pakistan-iran

وزیر امور خارجه ایران دکتر جواد ظریف ، در مصاحبه با TRT ضمن صحبت درباره ابتکار نخست وزیر، گفت: “ما هیچ وقت هیچ واسطه ای را رد نکرده ایم […] ما همیشه برای میانجیگری و گفتگو با همسایگان سعودی خود آماده بودیم”.

این دومین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران در سال جاری است. وی در ماه آوریل تیز به دعوت رئیس جمهور روحانی سفری دو روزه را به ایران انجام داد.

گزارش جامع از سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران

 

One thought on “گزارش دومین سفر نخست وزیر پاکستان به ایران : دیدار با ریاست جمهوری ایران

Comments are closed.