Imran khan speech in UNGA

گزارش کامل از سخنرانی تاریخی نخست وزیر پاکستان عمران خان در سازمان ملل (بخش اول)

اخبار ملی

نخست وزیر پاکستان روز جمعه 27 آگوست 2019 در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، سخنرانی کرد.

در این سخنرانی به 4 مسئله مهم شامل تغییرات آب و هوایی، پول شویی، اسلام هراسی و بحران کشمیر پرداخته شد.

در ابتدای سخنرانی، عمران خان بیان کرد که از اینکه به عنوان نماینده پاکستان در مجمع جهانی است، افتخار می کند و اگر احساس نمیکرد كه برخی از موضوعات فوری لازم است مورد توجه قرار گیرد، به سازمان ملل نمی آمد.

Imran khan speech in UNGA

تغییرات آب و هوایی نخستین مورد در در سخنرانی عمران خان در سازمان ملل  

نکته اول سخنرانی نخست وزیر عمران خان در سازمان ملل اشاره به تغییرات آب و هوایی بود. وی گفت: “بسیاری از رهبران در مورد تغییرات آب و هوایی صحبت کردند اما احساس می کنم عدم جدی بودن (برای حل این مسئله) وجود دارد.”

“شاید برخی از رهبران که می توانند کارهای زیادی انجام دهند، متوجه جدی بودن اوضاع نباشند. ایده های زیادی وجود دارد اما آن ها بدون بودجه هیچ چیز نیستند.”

” پاكستان در فهرست صدر كشورهایی قرار دارد كه بیشتر از همه تحت تأثیر تغییرات آب و هوا قرار دارند. ما به رودخانه های خود وابسته هستیم و 80٪ از آب ما از یخچال های طبیعی تهیه می شود. یخچال های طبیعی در هندوستان در هیمالیا، کاراکوروم و هندوکش هستند.

People watch Pakistan's Prime Minister Imran Khan addressing the United Nations Generalاگر کاری انجام نشود، ما می ترسیم که انسان ها با یک فاجعه بزرگ روبرو شوند. من در KP به قدرت رسیدم. ما در آنجا یک میلیارد درخت کاشته ایم و برای مقابله با اثرات گرم شدن کره زمین قصد داریم 10 میلیارد کاشت کنیم.

“یک کشور نمی تواند به تنهایی کاری انجام دهد، این باید یک تلاش مشترک جهانی باشد. کشورهایی که در انتشار گازهای گلخانه ای مشارکت می کنند باید تحت فشار قرار بگیرند و سازمان ملل باید ابتکار عمل بگیرد.”

پولشویی عامل ویران کننده جهان در حال توسعه

دومین موضوعی که نخست وزیر عمران خان در مورد آن در سازمان ملل صحبت کرد بسیار مهم است: مسئله جریان های غیرقانونی مالی.

“همه ساله میلیاردها دلار از کشورهای فقیر خارج می شود و به سمت کشورهای ثروتمند می رود، این جهان در حال توسعه را ویران می کند. آن ها را فقیر می سازد. شکاف فقیر و غنی به دلیل آنها در حال رشد است.”

وی ابراز تاسف کرد که برخورد جدی با پول های حاصل از  مواد مخدر یا تأمین مالی تروریسم متناسب با پول شویی از کشورهای فقیر نیست.

“در کشور من، در طول یک سالی که مسئولیت دولت خود را بر عهده گرفتم، طی 10 سال اخیر میزان بدهی های خارجی پاکستان 4 برابر شده است و نیمی از مالیات اخذ شده توسط دولت برای پرداخت اقساط بدهی های خارجی مصرف می شود. چگونه می خواهیم پول خود را برای 200 میلیون نفر خرج کنیم، اگر نیمی از پول برای بدهی بپردازیم؟ کشور ما توسط نخبگان حاکم به غارت رفته است و آن ها به راحتی می توانند پول خود را از آن خارج کنند.”

” هنگامی که ما املاکی را در پایتخت های غربی پیدا می کنیم که  توسط این پول و از طریق فساد و پولشویی توسط این رهبران فاسد خریداری شده، به دست آوردن مجدد آن بسیار دشوار است. ”

درخواست عمران خان از سازمان ملل برای مبارزه با پولشویی

” اگر پول مجدد به دست آید می تواند برای توسعه انسانی هزینه شود. اما این امر [به دلیل] قوانینی که از این جنایتکاران محافظت می کند، بسیار دشوار است. ما اینقدر پول را نداریم که وکلای گران قیمت داشته باشیم و میلیون ها و میلیون ها دلار خرج کنیم. ما به همراهی کشورهای ثروتمند نیاز داریم. کشورهای بسیار ثروتمند باید اراده سیاسی خود را نشان دهند. آنها نباید اجازه دهند این اتفاق بیفتد.”

PM-Imran-minces-no-words-at-UN.“چگونه ممكن است كشورهای فقیر بتوانند این پول را  برای توسعه انسانی هزینه كنند وقتی این پول به راحتی از  كشورهای ما خارج می شود؟ مگر اینکه کشورهای ثروتمند قصد ایجاد دیوارهایی برای جلوگیری از ورود پناهندگان اقتصادی را بکنند. آنها باید هم اکنون اقدام نمایند.”

“به نخبگان فاسد نباید اجازه داده شود که پول خود را (خارج از کشور) جمع کنند. چرا ما این پناهگاه های مالیاتی را داریم؟ چرا افراد ثروتمند نباید مالیات بپردازند؟ چرا این حساب های مخفی قانونی هستند؟ اگر ثروتمندان ثروتمندتر شوند و افراد فقیر، فقیرتر شوند، دیر یا زود بحران ایجاد خواهد شد.”

“امیدوارم سازمان ملل در این زمینه پیش قدم باشد و صندوق بین المللی پول و ADB راهی پیدا کنند”

اسلام هراسی در حال ایجاد تفرقه است

نکته دیگر مهم در سخنرانی نخست وزیر پاکستان در سازمان ملل اشاره به شیوع اسلام هراسی است. وی گفت “این مضوع با سرعتی نگران کننده رشد کرده است. اسلام هراسی در حال ایجاد تفرقه می باشد. حجاب در حال تبدیل شدن به یک سلاح است، چرا یک زن می تواند لباس نداشته باشد اما نمی تواند لباس بیشتری بپوشد؟! این بعد از 11 سپتامبر آغاز شد و به این دلیل بود که برخی رهبران غربی، اسلام را با تروریسم برابر کردند.”

او با استفاده از اصطلاح “تروریسم اسلامی رادیکال ” به بیان این نکته پرداخت که: “فقط یک اسلام وجود دارد، پس این (اصطلاح) چه پیامی را ارسال می کند؟ چگونه یک فرد در نیویورک می تواند بین مسلمانان میانه رو و مسلمانان تندرو تمایز قایل شود؟ این تروریسم اسلامی رادیکال که توسط رهبران مورد استفاده قرار گرفته باعث ایجاد اسلام هراسی و درد مسلمانان شده است.”

“در کشورهای اروپایی مسلمانان به حاشیه رانده شده اند و این منجر به رادیکال شدن می شود.”

“برخی از تروریست ها از جوامع مسلمان حاشیه نشین بودند. ما رهبران مسلمان به این مسئله رسیدگی نکرده ایم.اساس همه مذاهب، شفقت و عدالت است که ما را از حیوانات متمایز می کند.”

ISLAMOPHOBIA

پایان اسلام هراسی و احترام به احساسات مسلمانان؛ خواسته نخست وزیر پاکستان

” دین در غرب به گونه دیگری مشاهده می شود، به همین دلیل واکنش جهان اسلام به  محتوای مرتبط با بدنام کردن شخصیت های اسلامی درک نمی شود. من چیزهای عجیب و غریب می شنوم که اسلام علیه زنان و اقلیت ها است!”.

در ببتدای اسلام در مدینه، دولت مسئولیت ضعف ها را بر عهده گرفت. برای ثروتمندان مالیات قرار می داد و برای فقرا هزینه می کرد [و] اعلام کرد که همه انسان ها از نسل آدم به وجود آمده اند. از این رو برابر بودند.

“پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در قلب ما زندگی می کنند. کشورهای غربی باید درک کنند که هر گونه توهینی به ایشان قلب ما مسلمانان را آزار می دهد. چطور نسبت به هولوکاست با حساسیت رفتار می شود. زیرا این امر، باعث درد یهودیان می شود.”

بخش اسلام هراسی سخنرانی عمران خان اینگونه پایان یافت: “این تنها چیزی است که ما می خواهیم. از آزادی بیان برای ایجاد درد در مسلمانان استفاده نکنید.”

2 comments

Comments are closed.