pakistan defence day

داستان یک تانک، یک نارنجک، یک نفر: داستان دلاوری های ارتش پاکستان

اخبار ملی

ارتش پاکستان یکی از قوی ترین ارتش های جهان می باشد. داستان یک تانک، یک نارنجک، یک نفر ثابت می کند عنوان یکی از دلاورترین ارتش های جان نیز برای این بزرگمردان تاریخ، دور از ذهن نیست.

کسی تصور نمی کرد اولین ساعت بامداد صبحگاهی، لاهور شهر رنگ و عشق با حمله نظامی غافلگیرانه هند مواجه شود.

ساعت 4 صبح 6 سپتامبر 1965 بود که به میجر عزیز بتی فرمانده نظامی ارتش پاکستان در مرز هند و پاکستان اطلاع داده شد که حدود بیش از 300 تانک ارتش هند از سمت مرز در حال ورود به خاک پاکستان و در نزدیکی شهر لاهور هستند.

pakistan defence day

روال متعارف ارتش پاکستان در حملات مشابه، اطلاع به دفتر مرکزی، درخواست نیروی پشتیبانی و به صدا در آوردن آژیر خطر در شهر مرزی لاهور به منظور اعلام شرایط ویژه به مردم بود. اینبار اما ارتش هند با تمام قوای نظامی خود و در طی یک اقدام غافلگیرانه، در فاصله بسیار کمی از شهر 20 میلیون نفری لاهور قرار داشت. از این رو، فرصت برای هرگونه عملیات دفاعی از قبل برنامه ریزی شده وجود نداشت.

September 1965تصمیم شجاعانه میجر عزیز بتی

میجر عزیز بتی که به واسطه رشادت های خود در ارتش پاکستان نشان حیدر را داراست، تمام نیروهای مرزی تحت دستور خود را فراخواند و ایده یک تانک، یک نارنجک و یک نفر را با آنان در میان گذاشت. به موجب این نقشه، هر یک نفر از نیروهای مرزی ارتش پاکستان با یک نارنجک در دست به استقبال تانک های دشمن می رفتند. تمام دلاور مردان پاکستانی بدون لحظه ای تردید با این طرح اعلام موافقت کردند.

pakistan armyسرانجام جنگ هند و پاکستان

اینگونه بود که زمانیکه تانک های هند به مرز هند و پاکستان رسیدند با صحنه عجیبی مواجه شدند: مرز خالی از هرگونه نیروی نظامی و نیروی پشتیبان بود. حتی شرایط در شهر مرزی لاهور نیز به صورت کاملا نرمال و بدون هیچ آژیر خطر و … دیده می شد. مردم شهر طبق برنامه همیشگی صبح زود در حال رفتن به محل کار خود بودند.

تانک های هند که به دلیل عجیب بودن شرایط، قصد برگشت را داشتند اینبار با صحنه عجیب تری مواجه شدند: هر تانک، یک نارنجک، یک نفر!

September 1965چهار پل اصلی مرز هند و پاکستان منفجر شده و هرگونه بازگشت ممکن نبود. بدین ترتیب در ساعت 2 ظهر که مردم لاهور در حال برگشت به خانه های خود به منظور استراحت بودند، اثری از هیچ تانک نظامی دیده نمی شد.

در واقع نیروهای مرزی ارتش پاکستان، جان خود را برای آرامش مردم شهر و دفاع از تمامیت ارضی پاکستان فدا کردند و به راستی که نام دلاورترین ارتش چهان شایسته این فداکاری می باشد.

13 دلیل که ارتش پاکستان سزاوار عشق و احترام مردمی است

September 1965روز دفاع پاکستان

جنگ هند و پاکستان در سال 1965 نزدیک به 17 روز ادامه داشت و میجر عزیز نیز یکی از شهدای با افتخار این جنگ می باشد.

majar aziz bait

اقدام شجاعانه ارتش پاکستان در تاریخ 6 سپتامبر 1965 به عنوان بزرگترین حمله دفاعی جهان شناخته می شود. در پاکستان نیز 6 سپتامبر را روز دفاع ملی می نامند و ویژه برنامه های متنوعی در این روز در سراسر این کشور برگزار می شود.

ادای احترام و فاتحه خوانی برای نظامیانی که جان خود را برای دفاع از پاکستان فدا کرده اند و رژه نیروهای مسلح به منظور نمایش قدرت نظامی پاکستان به جهانیان از جمله برنامه های هر سال می باشد.

6-September-Pakistan-Defence-Day

در مراسم روز دفاع سال جاری حمایت از مردم کشمیر نیز جز ویژه برنامه های روز دفاع ملی قرار گرفت.

نامگذاری روز دفاع پاکستان با عنوان روز همبستگی با مردم کشمیر

pakistan defence day

One thought on “داستان یک تانک، یک نارنجک، یک نفر: داستان دلاوری های ارتش پاکستان

Comments are closed.