lahore heart of pakistan

چرا لاهور را قلب پاکستان می نامند؟ (بخش اول)

پاکستان؛ مقصد سفر من, گردشگری

لاهور دومین شهر بزرگ پاکستان و مرکز ایالت پنجاب است.

از نظر تاریخی گفته می شود قدمتی حدود 4000 سال دارد. لاهور به شهر باغ ها نیز معروف است.

از لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان یاد می شود زیرا میزبان بیشتر هنرها ، انواع غذاها، جشنواره ها، موسیقی، فیلم سازی، باغ های زیبا و مهد تولد و پررش روشنفکران کشور است.

اتوبوس زیبای گردشگری لاهور و نگاهی به قلب تاریخی پاکستان

در این بخش به دلایل اصلی برای نام گذاری این شهر به عنوان قلب پاکستان می پردازیم. در پست های آتی دلایل بیشتری ذکر خواهد شد.

1. هنر و معماری

هنر لاهور از دوره مغول تأثیر جدی گرفته است. آثار و بناهای تاریخی شهر به عنوان نمونه ای از هنر و معماری مغول است. با این حال، میراث همچنین حال و هوایی آریایی ها را نیز دارد. قلعه لاهور، مسجد بدشاهی، باغ های شالیمار، آرامگاه نور جهان، مقبره انارکالی، جهانگیر و موزه لاهور از جمله آثار تاریخی و مهم این شهر است.

mosque in lahore

منار پاکستان و باغ جناح برخی از آثار مهم معماری و البته نماد ملی و سبت یونسکو می باشد. کاخ ها، محوطه ها، قلعه ها ، مدرسه‌ ها و مساجد باعث می شود که هنر لاهور در سایر نقاط جهان مشهور باشد.

jahangirs-tomb-lahore-alvin-jonathan

گالری های هنری لاهور نیز تعدادی اثر هنری متعلق به دوره مغول را به نمایش می گذارد. بسیاری از آثار هنری معاصر نیز در گالری های هنری این شهر به نمایش گذاشته شده است.جشنواره جهانی هنرهای نمایشی هر سال پاییز (معمولاً در ماه نوامبر) در مجموعه فرهنگی Alhambra برگزار می شود که یک مکان بزرگ شامل چندین سالن تئاتر است.

art in lahore

قلب پاکستان همچنین مرکز صنایع دستی عروسک های خیمه شب بازی کشور است. این هنر اگرچه از نظر اقتصادی به عنوان یک تجارت مناسب نیست، برخی خانواده ها نظیر Peerzada بیش از یک دهه است که جشنواره های عروسکی را ترتیب می دهد و در یک مقطع حتی بزرگترین جشنواره جهان را به شهر آورده است.

Pakistan’s puppetry industry2.جشنواره ادبیات

جشنواره ادبیات لاهور (LLF) یک جشنواره بین المللی ادبی است که همه ساله در مرکز ایالت پنجاب، پاکستان برگزار می شود. LLF به گفت و گو و روابط بین ادبیات و هنرهایی می پردازد که چارچوب های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما را شکل می دهد.

Lahore-Literary-Festival.

هدف از برگزاری این جشنواره گرد هم آوردن، بحث و تجلیل از سنت های متنوع و کثرت ادبی لاهور – شهری از هنر و ایده های بزرگ است. اهمیت و تأثیر فرهنگی لاهور از دیرباز می باشد.

Lahore-Literary-Festival.3. منظره و باغ های لاهور

لاهور از نظر زیبایی و زیبایی شناسی مناظر زیادی را برای ارائه به گردشگران دارد. تعداد زیادی از پارک ها و باغ های زیبا سبب شده است تا نام شهر باغ ها را بر این سرزمین بگذارند

shalimar-garden-lhr

چشمه ها نشانه بسیار مهمی از فرهنگ شهر است. تقریباً هر منطقه اصلی شامل ترکیبی از چشمه ها و فواره های آبی با تزیینات گل می باشد. گل ملی پاکستان با نام Gardenia jasminoides (که به آن “جاسمین” گفته می شود) و برای مردم لاهور از اهمیت بالایی برخوردار است.

4. موسیقی و رقص

لاهور طی چند دهه گذشته شاهد هزاران ملودی و آواز در کنار انواع سازهای موسیقی (اعم از جدید و قدیمی) بود. این باعث شده است تا انواع موسیقی شهر و فرهنگ به سرعت در حال تکامل باشد. یکی از موسیقی های شهر قوالی های خاکی NFAK ، تصنیف پنجابی ابراء الحق است.

nusrat fat ali khan آتیف اسلم و علی ظفر و گروه صوفی جنون در اوایل دهه 90 و انقلابیون سالهای گذشته – نور جهان ، استاد امانت علی خان و بسیاری دیگر از بزرگان موسیقی این شهرند. موسیقی در قلب پاکستان در بهترین حالت سازماندهی شده است.

5. مسابقات

مردم لاهور جشنواره‌ ها و رویدادهای بسیاری را در طول سال جشن می گیرند: ترکیبی از مغول، غربی و سایر آداب و رسوم. عید سعید فطر و عید قربان نیز در این شهر با شکوه فراوان جشن گرفته می شود. بسیاری از مردم برای روشنایی خیابان ها و خانه ها در تعطیلات عمومی، منازل خود را با شمع ها تزئین می کنند.

Eid al-Fitr festival in Jama Masjid Mosque

نمایشگاه ملی اسب و گاو یکی از مشهورترین جشنواره های سالانه است که در بهار در استادیوم قلعه برگزار می شود. فعالیت های یک هفته شامل نمایش دام، رقص اسب و شتر، برپایی چادر و رقص های مردمی رنگارنگ از تمام مناطق پاکستان است.

national-horse-cattle-show

همچنین در تاریخ 14 اگوست، که روز ملی پاکستان است، مردم با شور و اشتیاق ویژه به جشن و پایکوبی می پردازند.

minar e pakistan 14 augustاگر علاقمند به آشنایی بیشتر با آثار تاریخی و فرهنگ قلب پاکستان هستید، پست های بعدی پاکستان اینفو را دنیال کنید.

2 comments

Comments are closed.