NASA-image

گزارش ناسا در خصوص تلاش های پاکستان برای احیای جنگل ها و تبدیل به یک منطقه سرسبز

اخبار ملی

اخیرا تصاویر ماهواره ای منتشر شده از سوی اداره کل ملی هوانوردی و فضا  (ناسا) نشان داده است که پاکستان به دلیل تلاش های احیای جنگل ها در میان کشورهای از جهان است که به سرعت به سمت سرسبزی پیش می روند.

جنگلها به عنوان ریه زمین در چرخه حیات موجودات زنده نقش موثری ایفاء می کنند. متاسفانه امروزه به دلایلی از جمله رشد جمعیت و نیاز روزافزون بشر به منابع جنگلی، رو به نابودی پیش می رود. خوشبختانه پاکستان در طول سالیان متوالی بر  تلاش خود برای  احیای جنگل ها و حفاظت از بخش کشاورزی افزوده است. این درحالی ست که پاکستان یک کشور سرسبز با منابع آبی فراوان به خصوص در بخش هایی نظیر ایالت پنجاب می باشد و به ظاهر نیازی به احیای جنگل ها و یا کاشت درخت ندارد. اما مسئولین و مردم این کشور دست از تلاش خود برای نگاهداشت از پاکستان سرسبز خود بر نمی دارند.

billion-tree-tsunami

تلاش های مردم و دولت پاکستان در حرکت به سمت پاکستان سرسبز

در طول چند دهه گذشته، زمین های زراعی پاکستان دو برابر شده است.. طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، زمین های زراعی کشور بین سال های 2014 تا 2016 600000 هکتار افزایش یافته است.

pakistan is green country

از طرف دیگر پاکستان نیز در این دوره تلاش هایی را در خصوص مقابله با قطع درختان جنگلی و احییا جنگل ها انجام داده است. البته سابقه این تلاش ها به سالیان قبل بر می گردد. به عنوان یک مثال مشخص می توان به به بزرگترین جنگل مصنوعی ساخت بشر در آسیا با نام چهانگامانگا در لاهور اشاره کرد. در این جنگل طیف وسیعی از گیاهان و جانوران وجود دارد. جنگل دارای 14 گونه از پستانداران، 50 گونه پرنده، شش گونه خزندگان، دو گونه دوزیستان و 27 گونه از حشرات است.

پاکستان؛ مقصد سفر من: سیری در دنیای حیات وحشی شگفت انگیز جنگل مصنوعی چهانگا مانگا

Changa Manga Forest

اما نکته مهم آن است در گذر زمان فرآیند احیای جنگل ها در پاکستان نه تنها کاهش نیافته بلکه روند افزایشی نیز داشته است. ابتکار کمپین  بزرگ کاشت چند بیلیون درخت توسط نخست وزیر پاکستان عمران خان یک تلاش گسترده در این خصوص به حساب می آید. پیش بینی می شود تقریبا 1.5 میلیون درخت در سراسر کشور تحت کمپین 10 میلیارد درخت برای پاکستان روزانه کاشته شود.

کمپین کاشت 10 میلیارد درخت برای پاکستان

plant trees in pakistan

به علاوه در برخی از پویش های بزرگ مردمی نظیر پویش «پاكستان تمیز و سرسبز» ، از مردم پاکستان درخواست می كردند كه محیط زندگی خود را تمیز نگه داشته و با كشت درخت و نگهداری آن، در سرسبز شدن كشور كمك كرده و مشاركت كنند. حتی از مدیریت بخش جنگل پاكستان نیز خواسته شده است  تا با شناسایی مناطق خالی از درخت و مستعد درختكاری و معرفی آن به مردم و تشكل های مردم نهاد، نسبت به كشت درخت در آن نقاط اقدام شود.

PM Imran inaugurates Clean and Green Pakistan campaign