پاکستان در لیست شادترین کشور های جهان

پاکستان در میان 20 کشور برتر آسیا در شاخص شادترین کشور های جهان قرار گرفته است

سبک زندگی

پاکستان در سال جاری در فهرست شاخص شادترین کشور های جهان با هشت پله صعود در میان 20 کشور برتر جای گرفته است.

پاکستان که  سال گذشته در رتبه 75 قرار داشت، جایگاه 67 را در آخرین گزارش جهانی خوشبختی سازمان ملل متحد به دست آورد که 156 کشور را بر اساس شش شاخص نشان داد: درآمد سرانه، امید به زندگی، حمایت اجتماعی، آزادی، سخاوت.

در گزارش انتشار شده در سال جاری نیز در مورد اینکه چگونه کشورها رتبه بندی شادی را از سال 2005 انجام داده اند، مورد بررسی قرار گرفته اند. پاکستان در میان 20 کشور برتر این فهرست همراه با فیلیپین، 10 کشور اروپای مرکزی و شرقی، 5 کشور جنوب صحرای آفریقا و 3 کشور از آمریکای لاتین قرار گرفته است.

از جمله 20 کشور با کمترین میزان این شاخص شامل هفت کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا، شش در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، سه در اروپای غربی، همچون ونزوئلا، هند، مالزی و اوکراین هستند.

پاکستان همچنین در سال جاری بالاترین میزان این شاخص را در میان همسایگان، به خود اختصاص داده است.

هند در رتبه 140 با هفت پله سقوط نسبت به سال گذشته، در حالی که چین در رتبه 93، ایران نیز در رتبه 117، بنگلادش، عراق و افغانستان به ترتیب در رتبه های 125، 126 و 154 قرار گرفته اند. فنلاند دومین سال متوالی است که رتبه اول را به خود اختصاص می دهد. پس از آن کشور های دانمارک و نروژ در رتبه های دوم و سوم جای گرفته اند. این در حالی است که جنوب سودان پایین رتبه این شاخص قرار داشت. کشورهای دیگر هلند، سوئیس، کانادا و نیوزیلند نیز  کشور های برتر در این شاخص را تشکیل داده اند.

همچنين با انجام همه شاخصه ها، بيشترين ميزان شاخص ها، در جوامع بسيار پايدار است و به طور کلی سطح شادکامي از سال 2005 کاهش داشته است.

به رغم آشفتگی های سیاسی Brexit، بریتانیا در رتبه 15 قرار دارد. در عین حال، ایالات متحده در سال های اخیر با چند پله سقوط و به 19 جایگاه رسیده است.

پروفسور جفری ساچ، یکی از نویسندگان این گزارش، گفت: “گزارش سال جاری نشان می دهد که اعتیاد باعث ایجاد ناخودآگاه و افسردگی شدید در ایالات متحده می شود.

ملت غم انگیز سودان جنوبی بود، که در آن اخیرا سازمان ملل متحد اعلام کرده است که 60 درصد از مردم با کمبود غذا در پی یک جنگ داخلی خونین که حدود 400000 نفر را به قتل رسانده است، مواجه هستند. دیگر کشورهای اشغالی مانند یمن، افغانستان و جمهوری آفریقای مرکزی نیز در انتهای جدول قرار گرفته اند.