روابط اتحادیه اروپا و پاکستان

طرح استراتژیک اتحادیه اروپا و پاکستان برای توسعه روابط تجاری بین دوطرفه

بین المللی

اسلام آباد: در حالی که هند تلاش هایی را برای انزوای جهانی پاکستان انجام می دهد، اتحادیه اروپا (EU) طرح جدید تعامل استراتژیک جدیدی را با اسلام آباد به پایان رسانده است. این طرح استراتژک اتحادیه اروپا و پاکستان برای تقویت روابط تجارت و دیگر روابط است.

این بیانیه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و بازدید از نماینده اتحادیه اروپا در امور روابط و امنیت خارجی، فدریکا موگرینی، اعلام شد.

این توافق پس از چهارمین دور گفت و گو استراتژیک میان اتحادیه اروپا و پاکستان به پایان رسید. هیئت بازدید کنندگان به رهبری مغیرینی بود، در حالی که قریشی تیم مذاکره کننده پاکستان را رهبری می کرد.

این پیشرفت یک پاسخ دیگر به تلاش های هند برای انزوای جهانی پاکستان است.

 قریشی اعلام کرد امروز، من می خواهم اعلام کنم که پاکستان و اتحادیه اروپا در مورد برنامه جدید تعامل استراتژیک توافق کرده اند. این موفقیت عظیم پس از مذاکرات طولانی مدت بدست آمد، و پس از اتمام روند قانونی دیگر، من در بروکسل به منظور امضای توافق نامه، به عنوان رئیس هیئت مدیره حضور خواهم یافت”.
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت طرح جدید تعامل استراتژیک پایه و اساس برای تقویت روابط بیشتر بین پاکستان و توده اقتصادی قوی 27 کشور است.

در بیانیه مشترک آمده است که طرف اتحادیه اروپا از اولویت های دولت پاکستان، با تمرکز بر کاهش فقر، سرمایه گذاری بر نیروی انسانی، حکومت داری خوب و حاکمیت قانونی استقبال کرد.

طرف پاکستان از طرف اتحادیه اروپا از بهبود وضعیت امنیتی به عنوان فرصتی برای افزایش تجارت و سرمایه گذاری و برای ارتباطات با کشور های خارجی از جمله گردشگری دعوت کرد.

هر دو طرف، یک تعهد قوی سیاسی نسبت به موافقتنامه تجارتی ترجیحی GSP Plus که توسط اتحادیه اروپا به ایجاد شده، به منظور بهره مندی از این پتانسیل کامل، دارند.

فدریکا مغیرینی بیان کرد که صادرات پاکستان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال 2013 به دلیل وضعیت GSP plus  به اسلام آباد، دو برابر شده است. او از پیشرفت پاکستان به سمت ثبات دموکراتیک و برنامه اصلاحات دولت تحت رهبری انصاف پاکستان قدردانی کرد.

مغیرینی بیان کرد ما مذاکرات بسیار مفیدی در مورد موضوعات مختلف داشتیم. همکاری ما برای هر دو طرف بسیار مهم است، که نشان می دهد که تجارت پاکستان و اتحادیه اروپا در سال های اخیر دو برابر شده است .

وزیر امور خارجه از دیدار دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در مورد اقداماتی که پاکستان برای پیاده سازی دستورالعمل های نیروی کاری عملیات مالی (FATF) انجام داده است، به خبرنگاران خبر داد.

قریشی گفت که پاکستان یک برنامه عملی ملی (NAP) را برای از بین بردن تروریست و افراط گرایی از کشور آماده کرده است.