secp

آمار تعداد و نوع شرکت های ثبت شده در کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان

اخبار ملی

کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان از ثبت بیش از 1300 شرکت جدید در ژانویه 2019 خبر داد.

در ماه ژانویه، کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان  تعداد 1317 شرکت جدید را ثبت نمود. در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته، این عدد نشان دهنده رشد 9 درصد است. به نحوی که تعداد شرکت های ثبت شده به بیش از 95000 می رسد.

one-window facility for Co & NTN registration

این رشد چشمگیر نتیجه اصلاحات مختلف کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان است. از جمله آن می توان به معرفی یک فرایند ترکیبی ساده برای رزرو نام و ایجاد یک شخصیت حقوقی، ایجاد یک پنجره برای فرآیندهای مربوط به هر شرکت و تولید  NTN، کاهش هزینه ها و … اشاره نمود.

one-window facility for Co & NTN registration

حدود 73 درصد از این شرکت ها به عنوان شرکت های مسئولیت محدود در کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان ثبت شده است، در حالی که حدود 24 درصد به عنوان شرکت های تک عضو ثبت شده اند. سه درصد باقی مانده به عنوان  انجمن های غیر انتفاعی، شرکت های خارجی و مشارکت تضامنی با مسئولیت محدو(LLP)  می باشند.

نکات کلیدی راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت تجاری در پاکستان – قسمت 1

بخش بندی شرکت های ثبت شده در پاکستان

جدول زیر به طور خلاشه تعداد شرکت های ثبت شده در بخش های مختلف را در پاکستان نشان می دهد. جالب است که کارآفرینان پاکستانی پس از حوزه تجارت و مبادله کالا، توجه ویژه ای به بخش خدمات دارند. چیزی که در کشورهای پیشرفته به آن تمرکز می گردد.

حوزه فعالیت شرکت

تعداد شرکت های ثب شده
تجارت 214
خدمات 185
ساخت و ساز 180
فناوری اطلاعات 128
گردشگری 74
فرآورده های غذایی و نوشیدنی 43
آموزش، بازاریابی و تبلیغات و توسعه املاک و مستغلات 42 (از هر بخش)
حمل و نقل 40
شرکت های زارعت و کشاورزی 37
مهندسی 30
ارتباطات، و دارویی 24 (از هر بخش)
نساجی 19
معادن 18
سوخت و انرژی 16 (از هر بخش)
مواد شیمیایی و آرایشی و بهداشتی 13 (از هر بخش)
کابل و کالاهای الکتریکی، مسکن، و تولید برق 12 (از هر بخش)
مراقبت های بهداشتی 11
سایر بخش ها 70

سرمایه گذاری خارجی در شرکت های کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان

سرمایه گذاری خارجی در 61 شرکت جدید گزارش شده است. این شرکت ها دارای سرمایه گذاران خارجی از چین، مصر، آلمان، هنگ کنگ، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مالزی، مراکش، هلند، قطر، عربستان سعودی، سریلانکا، سوئد، انگلستان و ایالات متحده هستند.

Foreign investment in new companies IN PAKISTAN

بالاترین تعداد شرکت ها، یعنی 477 در اسلام آباد ثبت شده و به ترتیب 346 و 274 مورد ثبت شده در لاهور و کراچی بوده است. تعدا سازمان های تحقیقاتی در پیشاور، مولتان، گیلگیت-بالتستان، فیصل آباد، کویته و سوکور ثبت شده، به ترتیب 82، 56، 39، 25، 14 و 4 شرکت می باشد.

بدین ترتیب به نظر می رسد کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان ضمن اجرای قوانین تسهیلاتی در جهت ثبت شرکت از یک سو و نیز حمایت از قانون جذب سرمایه گذاران خارجی از سوی دیگر، گام موثری در پیدایش شرکت های تجاری در پاکستان با شریک خارجی داشته باشد.