نام محمدعلی جناح پس از گذشت یک و نیم قرن در دل مردم پاکستان و جهان هنوز زنده است

اخبار ملی

محمد علی جناح بزرگترین سیاستمدار قرن بود. این دیدگاه جهانیان در مورد پدر ملت پاکستان است.

محمد علی جناح، که معمولا به نام قائد اعظم شناخته می شود، در 25 دسامبر سال 1876 متولد شد. او رهبر بزرگ پاکستان است. تلاش های جناح سبب رهایی مسلمانان هند را از بردگی در 14 آگوست 1947 شد. او یک سال بعد به بیماری سل، مبتلا شد. سرانجام در 11 سپتامبر 1949، محمد علی جناح به علت بیماری درگذشت و در کراچی دفن شد.

اکنون پس از گذشت 1 و نیم قرن، محمد علی جناح را با نام کسی می شناسند که مسیر تاریخ را تغییر داد. بدون او پاکستان در سال 1947 پاکستان نبود.

محمد علی جناح در سخنان بزرگان تاریخ

امروز 25 دسامبر، همزمان با 142 امین سالروز تولد قائد اعظم پاکستان، مردم و دولت با حضور و ادای احترام به این سیاستمدار بزرگ، یاد و خاطره او را زنده نگه می دارند.

مراد شاه و وزیر ارشد سند، و حکمران عمران اسماعیل، همچنین از رژه نظامی در مزار محمدعلی جناح بازدید می کنند تا با پدر ملت بیعت مجدد نمایند.

همچنین مراسم ویژه توسط مراکز دولتی، سازمان های اجتماعی و موسسات علمی نیز همزمان با تولد قائداعظم برگزار خواهد شد.

در این روز در پاکستان پرچم ملی در بالای ساختمان های عمومی و خصوصی برافراشته خواهد شد.

پیام رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان به مناسبت سالگرد تولد محمدعلی جناح

نخست وزیر عمران خان و رییس جمهور عارف علوی  نیز به این مناسبت پیام های خاصی را منتشر نمودند.

رئيس جمهور در بيانيه خود به تلاش هاي جناح براي ايجاد يک سرزمين جداگانه براي مسلمانان- جايي که مي توانند زندگي خود را مطابق با آداب و رسوم خود و سنت هايشان انجام دهند- اشاره کرد .او از ملت خواست تا به طور خستگی ناپذیر – به صورت جداگانه و به طور جمعی – به کشور بزرگشان مطابق با دیدگاه قائداعظم خدمت نمایند.

رئیس جمهور  در بیانیه خود می گوید: چشم انداز و افکار قائداعظم امروز نیز همانطور که هفت دهه پیش بود، مطرح می شود. با لطف خداوند متعال، کشور ما راه پیشرفت و توسعه را همانطور که توسط پدر کشور پیش بینی شده، آغاز کرده است. امروز ما نه تنها به خاطرات رهبر بزرگمان  احترام می گذاریم، بلکه ایمان خود را به تعالیم او نیز حفظ می کنیم

عمران خان نخست وزیر در بیانیه خود، تولد محمدعلی جناح را تبریک گفت. وی گفت که ملت باید نشان دهد تا چه حد در پیروی از مسیر رهبر خود موفق شده است

عمران خان  به بنیانگذار ملت ادای احترام می کند و می گوید که او یکی از رهبران برجسته قرن بیستم است که با چشم انداز و مبارزه بی قید و شرط خود برای حقوق مسلمانان، سبب تغییر مسیر زندگی آن ها شده است .

قائداعظم رویایی کشوری را داشت که ما بتوانیم در آنجا زندگی کنیم و به عنوان مردمان آزاد نفس بکشیم، جایی که بتوانیم از آزادی لذت ببریم؛ جایی که بتوانیم زندگی خود را با توجه به ارزش های مذهبی و فرهنگی بسازیم.

جناح خواستار یک جامعه بود که هر شهروند امتیازات حقوق برابر را به دست آورد. بهترین راه برای احترام به قائداعظم ما این است که به دیدگاه او پایبند باشیم و از سه اصل  وحدت، ایمان و نظم و انضباط جناح در زندگی فردی و جمعی خود  پیروی کنیم تا کشور را به یک کشور حقیقی و مترقی، تبدیل نمائیم.

2 comments

Comments are closed.