peshawar school attack

ویژه نامه پاکستان اینفو به مناسبت سالگرد حادثه تروریستی در مدرسه پیشاور

اخبار ملی

در حادثه تروریستی 16 دسامبر 2014، در مدرسه پیشاور، هفت نفر از نیروهای طالبان با بریدن حصارهای فلزی توانستند وارد این مدرسه دولتی شوند.

حادثه تروریستی مدرسه پیشاور که از آن با نام کشتار بی گناهان، نیز یاد می شود 144 تن کشته، از جمله 134 کودک و 9 عضو از کارکنان عمدتا زنان در مدرسه عمومی ارتش پیشاور در شمال غرب پاکستان بر جای گذاشت.

pakistan peshawar school attack

بسیاری از دانش آموزان مدرسه عمومی ارتش، کودکان کارمندان نظامی دولت بودند. جهانیان با شدت نسبت به کشتار بی رحمانه بسیاری از کودکان 8 تا 18 ساله، واکنش نشان دادند.

pakistan peshawar school attack

مسئول حادثه تروریستی مدرسه پیشاور

ارتش پاکستان در  اواسط سال 2014 میلادی عملیات ضرب عضب را در مناطق وزیرستان شمالی و منطقه خیبر آغاز کرد، حملاتی که باعث کشته شدن بیش از  هزاران نفر از رهبران طالبان شد.

در واکنش به حملات ارتش به مناطق قبیله ای پاکستان، طالبان دست به حمله تروریستی به مدرسه پیشاور زدند. حمله ای که به رغم برچسب ارتشی بودن هدف آن، کودکان بی گناه بود.

pakistan peshawar school attack

واکنش پاکستان به حادثه تروریستی مدرسه پیشاور

نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان پس از این حادثه تروریستی، سه روز عزای عمومی اعلام نمود و ارتش پاکستان نیز بلافاصله اقدامات لازم در منطقه عملیات را انجام داد. نواز شریف این حادثه تروریستی را به عنوان فاجعه ملی کار وحشی ها خواند.

pakistan peshawar school attack

از سوی دیگر نخست وزیر وقت و رهبران احزاب مختلف سیاسی و مذهبی در محکومیت شدید خود در برابر حادثه تروریستی پیشاور متحد گردیدند و قول دادند تا عوامل آن را به جزای اعمالشان برسند.

pakistan peshawar school attack

در روزهای پس از قتل عام کودکان بی گناه، مردم پاکستانی در شهرهای بزرگ به خیابان ها آمدند تا خواستار اقدام علیه طالبان شوند. تا قبل از این اتفاق، اجرای احکام اعدام در پاکستان به حال تعلیق در آمده بود. اما پس از حادثه تروریستی طالبان حکم اعدام مجدد احیا گردید. چهار محارب که در قتل عام پیشاور دستگیر شده اند، و صدها زندانی به اعدام محکوم شدند.

pakistan peshawar school attack

بازگشایی مجدد مدارس

حدود یک ماه بعد از قتل عام مدرسه پیشاور پاکستان، دانش‌آموزان و معلمان این مدرسه به کلاس‌ها بازگشتند. هم‌ زمان سایر مدرسه‌ های سراسر پاکستان هم که به دنبال این حادثه تروریستی تعطیل شده بود، مجدد فعال گردید.

pakistan peshawar school attack

هنگام بازگشایی مدرسه مراسمی به یاد کشته‌شدگان برگزار شد.

pakistan peshawar school attack

ژنرال راحیل شریف فرمانده وقت ارتش پاکستان شخصا در این مراسم حضور یافت و به همگان اطمینان داد ارتش تمهیدات امنیتی برای مدرسه ‌های سراسر کشور را افزایش داده است.

راحیل شریف

برگشت آرامش و امنیت به پاکستان

امروز 16دسامبر 2018، 4 سال از حادثه تروریستی پیشاور می گذرد. این حادثه باعث دگرگونی بزرگی در تاریخ و سیاست پاکستان شد.

 

تا قبل از حادثه تروریستی پیشاور، پاکستان همیشه تئوری اصلاح طالبان را داشته است. اما پس از آن تصمیم به حذف کامل افراد طالبان در زندان ها و نیز در مناطق خودمختار قبائل فاتا می گیرد. این امر با احیا مجدد حکم اعدام در پاکستان و نیز حمله ارتش به مناطق خودمختار و از بین بردن سه نسل از طالبان اتفاق افتاد.

همچنین در سال جاری، پاکستان تئوری خودمختاری را به طور کامل از مناطق قبائل سلب نمود و آن را با ایالت خیبرپختونخواه ادغام نمود.

اعمال فوق سبب گردیده است که امروز پاکستان کشوری امن و پر از آرامش باشد که بار دیگر بهار خود را تجربه می کند.

3 comments

Comments are closed.