international apparel brands in pakistan market.png

وضعیت برندهای بین المللی پوشاک در بازار پاکستان

اخبار ملی

قیمت های استاندارد محصولات برندهای بین المللی پوشاک، معمولا از متوسط درآمد مردم پاکستان بیشتر است.

براساس یک نظرسنجی داخلی، قیمت برندهای بین المللی پوشاک در پاکستان در برخی موارد دو برابر قیمت های خرده فروشی انواع اصل آن است.

international apparel brands in pakistan market

بر اساس گزارش بانک جهانی، درآمد ملی پاکستان به ازای سرانه سالیانه 1444 دلار (تقریبا 120 دلار در هر ماه) در سال 2016 است. در حالیکه قیمت برندهای بین المللی پوشاک مانند Debenhams ، Mango،  Next و Splash اغلب بیش از یک چهارم از این درآمد است. این بدان معنی است که هدف  این مارک ها بر خلاف روند جهانی، تنها مشتریان با سطح بالا می باشد.

در حالی که هر محصول جدیدی از برندهای بین المللی پوشاک که قیمت بالاتری نسبت به اصل آن دارد، در واقع مشتریان خود را با حاشیه سود بالاتری از بین می برد.

عوامل موثر در قیمت گذاری بالای برندهای بین المللی پوشاک در پاکستان

تفاوت قیمت گذاری به علت هزینه های اضافی عملیاتی و تدارکاتی است که این برندها باید متحمل شوند. مشتری ممکن است قیمت یک محصول در مغازه مانگو در اسپانیا را بسیار منطقی تر در مقایسه با قیمت بالای همان در پاکستان پیدا کند.

mango brand in pakistan

مسئول برند منگو در پاکستان، Waqas Yunous می گوید: افزایش هزینه عملیاتی سبب حاشیه سود مشخصی می شود که باید برای برند حفظ شود. افزایش هزینه های واردات از جمله واردات و مالیات، هزینه حمل و نقل، نرخ ناپایدار ارز و سایر هزینه های عملیاتی، نقش کاتالیزور در استراتژی قیمت گذاری را بازی می کنند.

mango brand in pakistan

این برندهای بین المللی پوشاک با مدل قیمت گذاری تخفیف کار می کند که در آن قیمت به پایین ترین سطح برای ارائه تخفیف می رسد. با این حال، حتی قیمت تخفیف اغلب بیش از نرخ خرده فروشی اصلی است.

راه حل ثبات قیمت برندهای بین المللی پوشاک در پاکستان

پاکستان خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نساجی است که می تواند انواع پوشاک با کیفیت را به صورت محلی و با برخی از ویژگی های ارزشی اضافه تولید کند. این امر خود می تواند به صرفه جویی در هزینه های عملیاتی و تدارکاتی کمک کند.

Top-10-Pakistani-Clothing-Brands

10 برند برتر پوشاک پاکستان

از سوی دیگر، در بعضی موارد، مارک های مانند Levis کارگاه های تولید خود را در پاکستان راه اندازی کرده اند، که این امر فروش را برای آن ها نسبتا راحت تر و مقرون به صرفه تر می کند و کمک به اقتصاد ملی نیز هست.

levis in pakistan

رئیس هیئت مدیره انجمن پوشاک پاکستان، Javed Bilwani گفت: “Levis و Wrangler دارای تأسیسات تولیدی خود در پاکستان هستند. به نحوی که محصولات آن ها ارزان تر از فروشگاه های خرده فروشی هستند.

levis in pakistan

او معتقد است دولت پاکستان می تواند سیاست تولید محصولات برندهای بین المللی پوشاک را در داخل کشور تقویت کند، همانند سیاست اتوموبیل سال 2016، که بسیاری از برندهای بین المللی مانند کیا، فولکس واگن و هیوندا را برای ورود به بازار خودرو پاکستان تشویق نمود.

چالش های پیش رو در صنعت نساجی

پاکستان هشتمین صادرکننده ی منسوجات نساجی به آسیا است. این بخش از صنعت پاکستان منجر به تولید هشت و نیم درصد از تولید داخلی و  استخدام 45 درصد از کل نیروی کار کشور می شود. همچنین پاکستان چهارمین تولیدکننده پنبه با سومین ظرفیت در حال چرخش پس از چین و هند در آسیا است.

pakistan textile industry

اگرچه صنایع نساجی بخش مهمی از صادرات کلی پاکستان را تشکیل می دهد، اما برای کسب مزیت رقابتی در بازار جهانی مسیر طولانی وجود دارد. دولت باید بیشتر بر پوشاک تمرکز کند تا سبب رشد آن گردد.

pakistan textile industry

طبق گزارش اداره آمار پاکستان، صادرات پاکستان در سال مالی گذشته به مبلغ 23.2 بیلیون دلار در مقایسه با واردات 60.8 بیلیارد دلار بوده است. در مقایسه  طبق گزارش دفتر توسعه صادرات بنگلادش، صادرات کل بنگلادش در حدود 36.67 بیلیون دلار بود. از این تعداد، صادرات پوشاک و یا پوشاک بافتنی یا قلابدار به مبلغ 30.62 بیلیون دلار بود که حدود 7.4 بیلیون دلار بیشتر از صادرات کل پاکستان بود.

صنعت نساجی پاکستان : بزرگترین صنایع مادر این کشور از زمان استقلال پاکستان در سال 1947 میلادی تاکنون

با وجود آنکه صنعت نساجی پاکستان با رقیبان سرسختی در منطقه از جمله هند، بنگلادش و ویتنام روبروست و دولت پاکستان با ارائه تسهیلات و اقدامات مناسب از تولیدات صنعت نساجی در این کشور حمایت کند و آینده روشنی در انتظار این صنعت می باشد.

pakistan textile industry