تلاش پاکستان برای صلح در منطقه

تلاش پاکستان برای صلح در منطقه

بین المللی

تهمینه جانجوا، معاون وزیر خارجه پاکستان سه شنبه گفت که پاکستان، با وجود نگرش منفی دهلی نو، به تلاش های خود برای صلح در منطقه همچنان ادامه می دهد و از قدرت های جهانی درخواست حمایت از اسلام آباد در این زمینه را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس “منازعات و همکاری در آسیای جنوبی: نقش قدرت های بزرگ” که توسط موسسه تحقیقاتی سیاست اسلام آباد برگزار شد، گفت: ما بر این باوریم که تمام تلاش خود برای صلح و ثبات در منطقه را انجام خواهیم داد.

خانم جانجوا با اشاره به رویکرد هند با امتناع از حضور در مجمع Saarc در اسلام آباد افزود که این امر نه تنها برای بهبود روابط پاکستان و هند مفید نبوده بلکه مانع پیشرفت و دستیابی به صلح آسیای جنوبی می شود.

SAARC
او از این موضوع متأسف بود که هند به دلیل سیاست داخلی خود، اقدام مثبت پاکستان در افتتاح گذرگاه کارتارپور برای تسهیل زیارت زائران سیک به یکی از مهمترین مکان های خود را نادیده گرفت. با این وجود اسلام آباد تصمیم گرفت مسیر صلح در منطقه را ادامه دهد.

گذرگاه مرزی کارتارپور گامی به سمت صلح

سیاست دولت جدید پاکستان در مقابل هند

جانجوا به نخستین سخنرانی نخست وزیر پاکستان عمران خان را پس از انتخابات اشاره کرد که او پیشنهاد داد هر مرحله ای که هند برای روابط با پاکستان انجام می دهد، وی اقدام به دو مرحله خواهد کرد. عمران خان در نامه به همتای هندی خود، نارندرا مودی، ابراز تمایل خود به بحث در مورد همه مسائلی که بخشی از گفتگو مرکب بود، اعلام کرد. اما متأسفانه ما شاهد اعمال متقابل مورد نیاز نبودیم.

-imran-khan_

معاون امور خارجه همچنین از دهلی نو انتقاد کرد کههزینه های زیادی را در زمینه مدرنیزاسیون نیروی نظامی صرف کرده است .او گفت که اخیرا شاهد گفت و گو 2 + 2هند و ایالات متحده آمریکا بوده ایم که به هند امکان دسترسی به سخت افزار، تکنولوژی و سلاح نظامی پیشرفته و حساس ایالات متحده را می دهد. او همچنین به قراردادی در مسکو برای ارائه سیستم دفاع هوایی پیشرفته S-400 به هند اشاره کرد.
خانم جانجوا گفت این موجب تضعیف تعادل استراتژیک و صلح در منطقه و فراتر از آن خواهد شد و پاکستان نگران است که چنین مسابقه تسلیحاتی به صلح و ثبات منطقه آسیب برساند.
پاکستان در هیچ یک از مسابقات تسلیحاتی هسته ای یا سلاح های متعارف در منطقه عضو نیست. پاکستان همچنان به دنبال سیاست حفظ ثبات استراتژیک و تامین منافع آن است.

Pakistans-Foreign-Policy.
معاون امور خارجه، با بیان اینکه سیاست خارجی پاکستان موفق بوده است، گفت: این سیاست موفقیت آمیز به وسیله مبارزه با تروریسم ثابت شده است. پیشرفتی که از سوی CPEC و توافق بر سر حل صلح آمیز منازعه در افغانستان صورت گرفته است.