CPEC

بررسی مگا پروژه های اقتصادی در نشست کمیته هماهنگی مشترک کریدور اقتصادی چین و پاکستان

بین المللی

سید مراد علی شاه، سروزیر ایالت سند، گفت که کمیته هماهنگی مشترک (JCC) کریدور اقتصادی چین و پاکستان، تعدادی از پروژه های اقتصادی بزرگ سند، در جلسه آینده خود که در پایان ماه جاری در پکن برگزار خواهد شد، بررسی می نمایند.

از جمله این پروژه های اقتصادی می توان  به خط راه آهن کراچی، لنگرگاه بندر کتی، منطقه اقتصادی Dhabeji،خطوط دریایی و پوشش گیاهی موثر در نمک زدایی را در کراچی اشاره کرد.

سروزیر ایالت سند یادآور شد که کمیته هماهنگی مشترک در نشستی که در 29 دسامبر سال 2016 در پکن برگزار شد پروژه های اقتصادی کاربردی مانند بندر کتی و Dhabeji را برای ورود آ نها به CPEC تصویب نمودند. وی گفت لازم است این پروژه ها دوباره به کار گرفته شود، زیرا فرایندهای مورد نیاز آنها تکمیل شده است.

Joint-Coordination-Committee-JCC-of-the-China-Pakistan-Economic-Corridor-2016

جزئیات پروژه های اقتصادی نشست کمیته هماهنگی مشترک CPEC

سید مراد علی شاه می گوید: پروژه 1.97 بیلیون دلاری خط راه آهن به مسائل مربوط به ترافیک شهر رسیدگی می کند. خط راه آهن یکی از مهمترین پروژه های اقتصادی است که نه تنها مسائل مربوط به ترافیک شهر را برطرف می کند، بلکه تصویر کلی را از لحاظ امکانات حمل و نقل شهری نیز افزایش می دهد.

Karachi-Circular-Railway-China-Pakistan-Economic-Corridor

سروزیر ایالت سند در مورد پروژه منطقه ویژه اقتصادی Dhabeji گفت که آن در 1530 هکتار تاسیس شده است. این منطقه در مهمترین مکان متصل به بزرگراه ملی و نزدیک به آزادراه قرار دارد. این پروژه حدود 43 میلیارد روپیه هزینه خواهد داشت.

Dhabeji-Special-Economic-Zone-China-Pakistan-Economic-Corridor.

وی افزود که پروژه  بندر کتی در فاز اول برای صادرات زغال سنگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در مرحله دوم، آن را به یک بندر تمام عیار ارتقاء خواهد داد.

KETI-Bunder-China-Pakistan-Economic-Corridor

آقای شاه ادامه داد که او همچنین قصد توسعه برخی از پروژه های اقتصادی دیگر را نیز دارد. به عنوان مثال اعلام کرد ممکن است ایالت سند برای خطوط دریایی از گودو تا سوکور از پیشرفت بسیار هنگفت چین در بخش کشاورزی بهره مند شود. وی گفت: من از مشاوره  با متخصصان آب شروع کردم و تمام مشاوره ها در ظرف 15 روز آینده نهایی خواهند شد تا در صورت امکان پذیری پروژه، در جلسه JCC ارائه شود. پروژه کشاورزی شامل تغییر الگوی کشت و محصولات با عملکرد بالا و مکانیزاسیون کل سیستم کشاورزی می شود.

اجرای پروژه پروژه های کریدور اقتصادی چین-پاکستان  به پاکستان و سایر کشورهای منطقه اجازه توسعه زیرساخت های قدیمی خود را می دهند.

کریدری اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) : کریدری فرامرزی برای منافع کشورهای منطقه و مردم

CEPC