Sindhi Cultural Day

گرامیداشت روز فرهنگ سند در پاکستان

سبک زندگی

مراسم بزرگداشت  روز فرهنگ سند در پاکستان و به خصوص شهرهای مختلف ایالت سند با شور و شکوه فراوان برگزار گردید.

روز فرهنگ سند، هر سال در اولین روز یکشنبه ماه دسامبر نه تنها در سراسر ایالت سند، بلکه در میان مردم سندی سراسر جهان جشن گرفته می شود. در این روز، سندی ها در ایالت سند و سراسر جهان برای نمایش هویت صلح آمیز فرهنگشان و نمایش میراث غنی خود، مراسم ویژه ای را به پا می دارند.

Sindhi Cultural Day

مراسم روز فرهنگ سند

در این روز، افرادی که از شال سندی با نام اجرک و کلاه سندی استفاده می کنند، به رقص و پایکوبی می پردازند.

Sindhi Cultural Day

همچنین مردم به بهانه اجرای موسیقی سنتی، در بسیاری از شهرهای بزرگ دور یکدیگر جمع می شوند و به آهنگ های سندی اجرا شده توسط خوانندگان گوش می دهند.

در روز فرهنگ سند، مردم در محافل ادبی، کنسرت های موسیقی، سمینارها، برنامه های سخنرانی و گردهمایی شرکت می کنند. این روز در واقع نمادی از تمدن باستان ایالت سند است.

Sindhi Cultural Day

مدارس ایالت سند نیز جشن‌ های مخصوصی برگزار می‌ کنند که دانش آموزان با پوشیدن لباس های سندی و استفاده از شال اجرک و کلاه سندی اقدام به جشن و پایکوبی می‌ کنند.

Sindhi Cultural Day

به عنوان یک نماد روز فرهنگ، عمده شهرها و روستاها با اجرک سندی تزئین می گردند تا ارزش های فرهنگ این ایالت را برجسته کنند.  از سوی دیگر، مردم در سراسر سند هدایایی نظیر اجرک را در مراسم مختلف به یکدیگر اهدا می نمایند. اما این جشن فقط مخصوص سندی ها نیست و سندی‌ ها طبق رسم دیرینه خود به رهگذران غیر سندی نیز کلاه و شال سندی هدیه می ‌دهند.

Sindhi Cultural Day

پروفسور لال بوکس جیسکانی، می گوید که فرهنگ سند، وحدت و احترام به همه فرهنگ های دیگر را بیان می کند.او ادامه می دهد: سند سرزمین مقدسین صوفیان است و پیام تمام این مقدسین صوفی، ایجاد اتحاد، عشق، برادری و مهربانی با یکدیگر و محکوم کردن نفرت است.

Sindhi Cultural Day

علاوه بر این، فاواد چوغری، وزیر اطلاعات، ضمن تبریک به مردم سند  گفت: “بزرگترین میراث مردم سند این است که عاشق فرهنگ خود هستند .او گفت که زبان سندی در سراسر جهان صحبت و درک شده است.وزیر گفت: “سرزمین رنگارنگ سند فارغ از تعصب، نفرت و تفرقه میان مردمش می باشد.

Sindhi Cultural Day