سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان؛ گامی موثر در حفظ مرز صلح و دوستی دو کشور

بین المللی

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۳۱ اکتبر به اسلام آباد سفر نمود.

محمد جواد ظریف در هنگام ورود به اسلام ‌آباد در جمع رسانه ها اعلام نمود که ایران و پاکستان دو همسایه بسیار خوب هستند و در همه موارد با پاکستان مشورت می کنیم. او ضمن اظهار تاسف از گروگانگیری تعدادی از مرزبانان ایرانی از سوی گروه‌های تروریستی، بر اهمیت گفت و گو با مقامات پاکستانی برای بازگشت این افراد به خاک وطن تاکید نمود.

Irans-Foreign-Minister-in-islamabad

وزیر امور خارجه ایران، پس از گروگانگیری مرزبانان ایرانی در اواخر ماه جاری به پاکستان سفر نمود تا در مورد وضعیت امنیت مرز ایران پاکستان ایران به تبادل نظر با پاکستان بپردازد. این دومین دیدار او از پاکستان پس از انتخاب دولت جدید این کشور است.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با شاه محمود قریشی

جواد ظریف به همراه هیئت عالی رتبه ایرانی در دیدار 1 روزه خود  از طرف مقامات در پایگاه هوایی نورخان مورد استقبال قرار گرفت. او سپس با شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان ملاقات کرد و موضوعات مربوط به وضعیت امنیت منطقه و منافع متقابل دو کشور را مورد بحث قرار داد. ظریف و قریشی در مورد گروگانگیری مرزبانان ایرانی نیز گفتگو کردند.

Meeting-zarif-with-Pakistani-Foreign-Minister-Shah-Mehmood-Qureshi

شاه محمود قریشی گزارشی را به ظریف در رابطه با تلاش های فعالان سازمان های اجرای قانون برای اطمینان از محل نگهبانان گمنام ایرانی، ارائه داد. قریشی ادامه داد این حوادث کار دشمنان مشترک ما بود که از روابط نزدیک و دوستانه بین پاکستان و ایران رضایت نداشتند.

قریشی خاطر نشان کرد که پاکستان و ایران به طور سنتی یک مرز صلح و دوستی مشترک دارند که تلاش می گردد با همان روحیه حفظ شود. وزیر امور خارجه پاکستان با تاکید بر روابط دوستانه و برادرانه دو کشور بر تقویت ارتباطات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای رفع نگرانی ها تاکید کرد و افزود: امنیت ایران، امنیت پاکستان است و ما همه تلاش و امکانات خود را برای رفع نگرانی های امنیتی ایران در مرزهای خود بکار خواهیم بست.

ظریف با تشکر از وزیر امور خارجه پاکستان، از تمایل ایران برای حفظ صلح کامل در مرز پاکستان و ایران خبر داد.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با رئیس ارتش و نخست وزیر پاکستان

ظریف پس از گفت و گو با شاه محمود قریشی با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد. در این دیدار نیز گزارشاتی در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان ایرانی داده شد و در خصوص مقابله با نا امنی در حاشیه مرزهای دو کشور و راه‌کارهای موجود تبادل نظر گردید.

Zarif-talks-with-Pakistan’s-Chief-of-Army-

وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به اسلام آباد همچنین با عمران‌خان نخست‌ وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، طرفین با اشاره به روابط عمیق دو ملت ایران و پاکستان، در مورد گسترش روابط دوجانبه به‌ ویژه در حوزه انرژی و مسائل منطقه‌ ای گفت و گو کردند و ضرورت همکاری نزدیک میان کشورهای اسلامی را برجسته نمودند. مبارزه با تروریسم و افراط گرایی نیز مورد بحث قرار گرفت.

در این دیدار در مورد آخرین وضعیت مرزبانان ایرانی به‌گروگان گرفته‌ شده توسط یک گروهک تروریستی نیز گفت و گو شد عمران‌خان در دیدار با ظریف تأکید کرد از هیچ تلاشی برای آزادسازی مرزبانان ایرانی دریغ نخواهد کرد.

Zarif-meets-Pakistan-PM-Imran-Khan

One thought on “سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان؛ گامی موثر در حفظ مرز صلح و دوستی دو کشور

Comments are closed.