taxila

تاکسیلا: شهر تاریخی پاکستان با 18 سایت ثبت شده در یونسکو

گردشگری

شهر تاریخی تاکسیلا، یکی از شش مکان ثبت میراث جهانی در پاکستان استتاکسیلا یک سایت مهم باستان شناسی در پاکستان است که حاوی ویرانه های شهر گندهارا تاکشاشیلا (همچنین تاکاسیلا یا تاکسیلا) به عنوان یک مرکز مهم یادگیری ادیان ودایی / هندویی و بودایی از قرن پنجم قبل از میلاد مسیح است. در سال 1980، تاکسیلا به عنوان یک شهر تاریخی میراث جهانی یونسکو با مکان های مختلف اعلام شد. به نحوی که 18 سایت آن در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

Taxila unisco

یک گردشگر، می تواند در شهر تاریخی تاکسیلا از مجموعه ای از بقایای یک صومعه بودایی بازدید کنید یا از مشاهده خیابان های حفاری شده یک شهر پارسی متعجب گردد. امروز، تاکسیلا مرکز صنعت مهندسی پاکستان است.

taxila tourist

تاریخ تاکسیلا

بر اساس یک افسانه تاکاشا، پادشاه باستانی هندی که در یک پادشاهی به نام تاکسا خندا (تاشکند) حکومت کرد، شهر تاکشاشیلا را تاسیس کرد. کلمه تاکشاشیلا، در سانسکریت به معنی “متعلق به شاه تاکشا” است. تاکشا پسر Bharata و Mandavi بود. تاکسیلا مرکز اولیه یادگیری آیین مذهبی بود. برخی از افراد، تاکسیلا را به عنوان یک دانشگاه یا مرکز تحصیلات عالی در نظر می گیرند.

جولیان: قدیمی ترین دانشگاه آیین بودایی در پاکستان

شهر تاریخی تاکسیلا جایگاه  مهمی در تاریخ بودایی دارد، زیرا اولین تصویری از لرد بودا در اینجا حک شده است. علاوه بر این، بودائیسم سپس از اینجا به چین، کره و ژاپن گسترش یافت.

buddha

مکان های گردشگری شهر تاریخی تاکسیلا

خرابه های اصلی تاکسیلا به سه شهر تاریخی بزرگ تقسیم می شوند که هر کدام به یک دوره زمان مشخص تعلق دارند. اولین شهر تاریخیريال منطقه Hathial است و ممکن است حدود قرن 6 قبل از میلاد باشد. . شهر دوم Taxilah در Sirkap واقع شده است و توسط پادشاهان گرچو باختیان در قرن 2 قبل از میلاد ساخته شده است. سومین و آخرین شهر تاکسیلا در سیرشوه است و مربوط به پادشاهان کوشان است.

SirkapCity

علاوه بر ویرانه های چندین شهر تاریخی، تعدادی از صومعه ها و مقبره های بودایی نیز به منطقه تاکسیلا تعلق دارند. بعضی از خرابه های مهم این دسته شامل خرابه های استوپا در Dharmarajika، ساخته شده توسط امپراتور Maurya Ashoka، است. جایی که بر اساس رسوم، استخوان ها و دندان های بودا به خاک سپرده شد و در آنجا یک مجسمه ی Aphrodite به سبک یونان کشف شد.

-Dharmarajika_stupa,Taxila

بدین ترتیب در تاکسیلا، شبکه گسترده ای از ویرانه های باستانی موجود است اما بهتر است قبل از آن از موزه تاکسیلا بازدید کنید. در این موزه، مجموعه های هنر گندهارا بین 100 تا 600 سال قبل از میلاد نگه داری می شود.

taxla museum

در گالری موزه تاکسیلا مجسمه های متعدد متعلق به بودا و اجسام و آثار باستانی متعلق به هندوها و دیگر تمدنها قرار داده شده است که زندگی بودا را به صورت 24 داستان مختلف از کودکی تا مرگ ترسیم می کند.

buddha

در حفاری های سرجون مارشال بین سال های 1911 تا 1922 اشیا قیمتی زیادی در منطقه تاکسیلا کشف شد که امروز در موزه این شهر تاریخی نگه داری می گردد.

Jaulian Taxila Silver

همچنین تعداد زیادی سکه متعلق به دیگر تمدن کوشایان وجود دارد.

texila coin musume

دو باغ زیبا نیز با ساختمان موزه متصل شده اند تا بازدیدکنندگان بتوانند از محیط طبیعی و آب و هوا لذت ببرند. مردم از تمام اقشار، به ویژه دانشجویان موسسات آموزشی مختلف، به طور مرتب از سراسر جهان از موزه بازدید می کنند.

taxila museum garden

اطلاعات بیشتر این موزه در لینک زیر موجود است

موزه تاکسیلا پاکستان؛ جلوه ای از تمدن 2100 ساله کشور همسایه پاکستان

تاکسیلا امرزه در ۳۵ کیلومتری باختر محدوده اسلام‌ آباد و شمال باختری راولپندی در پنجاب می‌باشد.

3 comments

Comments are closed.