معرفی 10 فرصت مشوق کارآفرینان و بنیان گذاران یک استارتاپ در پاکستان

کارآفرینی

در چند سال گذشته، اکوسیستم کارآفرینی پاکستان عملکرد فوق العاده ای داشته است. به همین دلیل، تجاری سازی یک ایده کارآفرینی و راه اندازی یک استارتاپ در این اکوسیستم، کاری لذت بخش و پر سود می باشد.

اگر شما یک ایده کارآفرینی دارید و قصد تشکیل یک استارتاپ را دارید، هیچ بهانه ای برای تعویق پیاده سازی آن در پاکستان وجود ندارد. در پاکستان، فرصت های زیادی برای کارآفرینان و بنیان گذاران یک استارتاپ مشتاق وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می گردد:

1. شتابدهنده Plan9

هنگام صحبت در مورد استارتاپ حوزه فناوری،Plan9  اولین نامی است که به ذهن هر کسی می آید. Plan9  اولین شتابدهنده فناوری در پاکستان می باشد که داستان های موفقیت زیادی را به خود اختصاص داده است. برخی از انواع استارتاپ موفق در Plan9 عبارتند از Eyedeus Labs, Patari, BookMe, Vivid Technologies,، مارخور و … می باشد.

شما می توانید داستان استارتاپ مارخور را در لینک زیر بخوانید

معرفی یک ایده کارآفرینی در پاکستان با بازار جهانی

هر کسی که ایده کارآفرینی یا محصولی را در فاز اولیه داشته باشد می تواند را در Plan9 پیاده سازی نماید. هر دوره انکوباسیون Plan9 حدود 6 ماه است که در آن شما به عنوان متقاضی، امکان بهره مندی از فضای اداری، لپ تاپ و منتورهای زیادی (مربیان پاکستانی و خارجی) را خواهید داشت.

ظهور و پیشرفت استارتاپ‌ها در پاکستان

plan9

2. مرکز کارآفرینی LUMS

مرکز کارآفرینی LUMS مستقر در دانشگاه علوم مدیریت لاهور (LUMS) می باشد که برنامه های مختلفی را برای کارآفرینان و صاحبان استارتاپ ارائه می دهد. شما می توانید در هر زمانی از سال برای ثبت نام در برنامه شتابدهی اقدام کنید. چندین استارتاپ بزرگ این مرکز شامل interacta، beautyhooked، Maro Tandoors، AutoGenie  و غیره می باشند.

همانند Plan9، این مرکز نیز حمایت مالی، مربیان و فضای اداری را ارائه می دهد، اما در عوض این خدمات سهام کمتری را به خود اختصاص می دهندبه عنوان مثال آن ها 3 درصد از سهام استارتاپ را در ازای برنامه شتابدهی خود درخواست می کنند.

LUMS Center

3. Invest2Innovate یا سرمایه گذاری به سمت نوآوری (I2I)

I2I یک برنامه شتاب برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای با تاثیر اجتماعی در پاکستان است. اگر استارتاپ شما دارای تاثیر اجتماعی یا زیست محیطی باشد، I2I ممکن است برای شما مناسب باشد. I2I حدود 5 تا 6 استارتاپ را در هر سال در طی یک برنامه شتاب دهی 4 ماهه حمایت می کند. در انتهای برنامه شتابدهی، استارتاپ ها به رقابت با یکدیگر می پردازند تا سرمایه گذار جذب نمایند. بعضی از شرکت های مشهور i2i شامل Popinjay، Amal Academy، Dheere Bolo و غیره می باشد.

این انکوباتور حدود 0.5 تا 1 درصد از سهام استارتاپ را برمی دارد و مقدار کمی از هزینه آن را در آغاز برنامه شتابدهی به عهده برمیگیرد. اولویت این مرکز تمرکز کامل صاحبان استارتاپ بر جذب سرمایه گذار است. لذا اگر شما می خواهید به کار روزانه خود ادامه دهید و تمرکز بر روی جذب سرمایه گذاری را به شب موکول کنید، i2i جای شما نیست!

i2i پاکستان به دنبال استارت آپ هایی با تاثیر بسیار بالا و پتانسیل رشد سریع است.

invest2innovate

4. شتابدهنده PlanX

PlanX یک برنامه شتابدهی و در واقع یک پروژه خواهر Plan9 است. در پاکستان، برنامه های انکوباتور و شتابدهی، کمی متفاوت از سایر نقاط جهان می باشد. این برنامه شتابدهی در پاکستان استارتاپ هایی را مورد هدف قرار می دهند که دارای اعتبار اولیه مشتری و بازار مناسب باشند. آنها به عنوان یک کاتالیزور برای رشد هر استارتاپ می نماید. به طور معمول، برای هر استارتاپ، مشاوران و مربیانی تعیین می گردد که بر روی مدل کسب و کار خود، بازاریابی و استراتژی های رشد کمک می کنند تا به مرحله بعد در بزینس بروند.

شما می توانید در هر زمان سال برای ورود به برنامه PlanX درخواست دهید.

Plax_x

5. موسسه بنیان گذاران

بخش کراچی  موسسه بنیان گذاران قسمتی از بزرگترین برنامه آموزش کارآفرینان در جهان و راه اندازی یک استارتاپ است. دوره آموزش 4 ماهه به شما در درک ساختار، فرایندها و پیچیدگی های درگیر در شروع یک شرکت از ابتدا کمک می کند. اگر شما یک ایده کارآفرینی دارید و نمی دانید چگونه آن را به جلو پیش ببرید، پیشنهاد می گردد این دوره را قبل از هرگونه درخواست در برنامه های انکوباسیونی بگذرانید.

founder institute

6. آزمایشگاه نوآوری اجتماعی

اگر شما یک کارآفرین اجتماعی هستید، گزینه دیگر برای شما یک آزمایشگاه نوآوری اجتماعی (SIL) است. آن به شما کمک می کنند که زمینه فعالیت خود را به درستی پیدا کرده و روی پای خود بایستید. SIL ازگذشته با کارآفرینان اجتماعی زیادی کار کرده و با بسیاری از سازمان های اجتماعی محلی و بین المللی مشارکت داشته است. این انکوباتور دارای تعدادی مربی قابل توجه است که بالاترین کیفیت آموزش را برای شروع و تیم سازی یک استارتاپ تضمین می کند.

SIL در ابتدا نوآوران و افرادی که به دنبال تغییر اجتماعی هستند را هدف قرار می گیرد، سپس به دنبال توانمند سازی افرادی است که در جست و جوی یافتن آینده ای بهتر برای پاکستان هستند. اگر یک ایده عالی برای یک معضل اجتماعی دارید، SIL می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

Social Innovation Lab

7. NEST

NEST یک انکوباتور فناوری از انجمن خانه نرم افزار پاکستان است. آن در اوایل سال 2015 تاسیس شد و هر ساله، یک برنامه چهار ماهه را ارائه می دهد. برخی از مهمترین ویژگی های این برنامه عبارتند از: جلسات مشاوره، دسترسی به 30 مرکز کارآفرینی جهانی Google و دسترسی به سرمایه گذاران.

این مرکز همچنین هیچ گونه درصدی از استارتاپ را بر نمی دارد. انکوباتور دو نوع برنامه را برای هر استارتاپ ارائه می دهد: انکوباسیون داخلی و خارجی. تفاوت این دو در آن است که در انکوبایون داخلی، امکان استفاده از فضای اداری به همراه اینترنت با سرعت بالا وجود دارد.

8. WeCreate

WeCreate اولین مرکز جامعه کارآفرینی برای زنان کارآفرین پاکستان است. اگر شما یک کارآفرین زن مشتاق هستید یا شما در حال حاضر در حال اجرای یک ایده کارآفرینی شخصی هستید، باید با گروه WeCreate در تماس باشید. We Create مانند هر مرکز انکوباسیون دیگری در پاکستان، امکاناتی نظیر استفاده از مربیان با تجربه، فرصت شبکه سازی، به همراه سرمایه گذاری و پشتیبانی فنی برای انجام امور و انتقال به سطح بعدی را فراهم می کند.

WE-Create

9. OPEN/TiE

OPEN یا سازمان کارآفرینان پاکستانی غیرانتفاعی است که به رشد کارآفرینی در جامعه پاکستانی-آمریکایی کمک می کند. این برنامه بخش هایی در بوستون، سیلیکون ولی، نیویورک، واشنگتن، هوستون، شیکاگو، آتلانتا، لندن، کراچی، لاهور و اسلام آباد دارد.

هدف از OPEN پیوند کارآفرینان پاکستان و آمریكایی و ترکیب ایده های آن ها است به نحوی که بنیان گذاران کسب و کار آمریکایی-پاکستانی باشد. OPEN همچنین فرصت های سرمایه گذاری را از طریق سرمایه گذاران فرشته و برنامه های منتورشبپ برای کمک به هدایت استارتاپ ها فراهم می کند. OPEN موفق به ستعدادیابی کارآفرینان پاکستانی در زمینه امور مالی، فن آوری، مخابرات و بیوتکنولوژی شده است.

TiE یک انجمن غیرانتفاعی برای کارآفرینان است که دارای گروه هایی با نام TiE4Youth می باشد که در دانشگاه های مختلف فعالیت می کنند تا افراد با استعداد و یا کارآفرینان را در موسسات آموزشی تشخیص دهند. هر استارتاپ در TiE از مزایای شبکه سازی، مشاوره، آموزش و تامین مالی از طریق سرمایه گذاران فرشته در سراسر جهان بهره مند می گردد.

open tie

10. مرکز نوآوری و کارآفرینی NUST

این انکوباتور دانشگاهی، اولین انکوباتور فناوری در پاکستان است که در یکی از معتبر ترین دانشگاه های پاکستان قرار دارد. مرکز نوآوری و کارآفرینی NUST امکانات مشابه با بسیاری از انکوباتورها را ارائه می دهد،

یکی از ویژگی های منحصر به فرد ارائه شده توسط NUST؛ مرکز توسعه اشتغال زایی است. این مرکز از طریق شتراک گذاری دانش متخصصین و درس های کسب و کار، سبب تربیت افراد حرفه ای می گردد. ارتباط موثر با صنعت از مزایای دیگر آن است که منجر به نزدیکی استارتاپ شما با کمپانی ها از طریق NUST  می شود.

اگر شما یک استارتاپ مبتنی بر تکنولوژی دراید و در جست و جوی یک انکوباتور خوب مستقر در پاکستان هستید (با ترجیح به اسلام آباد یا راولپندی)، قطعاNUST قطعا ایده آلی برای اهداف شما است.

NUST

بدین ترتیب بنیان گذاران یک استارتاپ در اکوسیستم کارآفرینی پاکستان می توانند با سرعت و با اطمینان از مرحله ایده پردازی عبور نمایند و به نقطه سر به سر سود و زیان خود برسند. سپس استارتاپ ها وارد مرحله رشد و جذب سرمایه گذار می شوند. شاید همین عاملی باشد که استارتاپ های این اکوسیستم در مدت زمان کوتاه علاوه بر مشتریان داخلی، بازار جهانی را نیز به دست خواهند آورد.

 

2 comments

Comments are closed.