دولت جدید پاکستان میزبان وزیران خارجه آمریکا و چین

بین المللی

وزیران امور خارجه آمریکا و چین، در ماه سپتامبر برای دیدارهای سطح بالا با مقام‌های دولت جدید پاکستان وارد این کشور شدند.

وانگ یی، در طول اقامت خود در اسلام آباد، با همتای پاکستانی خود شاه محمود قریشی مذاکره نمود. وزیر خارجه چین با عمران خان نخست وزیر دولت جدید پاکستان و رئیس ارتش نیز دیدار کرد.

 

china minister in pakistan

وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با وانگ یی اعلام کرد: “تضمین امنیت اتباع چینی موجود در پاکستان و کریدور اقتصاد مشترک دو کشور اولویت اول اسلام آباد است.”

این دیدار فرصتی را برای کشور چین برای برقراری ارتباط با مقامات دولت جدید پاکستان فراهم می کند. با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، چین در طرح برنامه و تفکر دولت جدید اهمیت زیادی دارد. حتی ضروری است تا برنامه کریدور اقتصادی چین و پاکستان نیز توسط مقامات آشنا با دستور کار این موضوع، مورد بررسی قرار گیرد.

۴ نکته درباره کریدور اقتصادی چین – پاکستان و تاثیر آن

CHINA PAKISTAN ECONOMIC CORRIDOR

دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقامات دولت جدید پاکستان

سفر سه روزه وزیر امور خارجه چین به پاکستان پس از دیدار میان نخست وزیر پاکستان با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا صورت گرفته است.

US and china minister in pakistan

در این دیدار، مایک پامپئو با حضور در ساختمان وزارت خارجه پاکستان با شاه محمود قریشی دیدار و در مورد مسائل مهم منطقه‌ای گفتگو کرد. مایک پامپئو خواستار اقدامات پایدار و قاطع علیه گروه های تروریستی که تهدید صلح و ثبات منطقه ای را تهدید می کنند، بود. با این حال پاکستان اصرار داشت که این بار از ایالات متحده به “انجام بیشتر” تاکید نداشته باشد. وزیر امور خارجه پاکستان در این دیدار تصریح کرد: منافع ملت پاکستان را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد.

در ادامه وزیر خارجه آمریکا به دیدار عمران‌خان نخست وزیر دولت جدید پاکستان رفت و در مورد موضوعات مهمی چون امنیت در منطقه و صلح در افغانستان با وی به‌گفتگو نشست.

دیدار وزیران خارجه چین و آمریکا در فاصله چند روز نشان می دهد که هر دو کشور تلاش دارند نفوذ خود در پاکستان را افزایش دهند. با این وجود به نظر می رسد تلاش آمریکا برای این امر فایده چندانی نداشته باشد. چراکه نخست وزیر دولت جدید پاکستان عمران خان در سخنرانی پیروزی خود به صورت ویژه درباره اهمیت بهبود روابط چین و پاکستان اشاره نموده است.