ایده کارآفرینی جهانی

معرفی یک ایده کارآفرینی در پاکستان با بازار جهانی

کارآفرینی

داستان ایده کارآفرینی مارکور، با یک پسر 20 ساله به نام وقاص و یک مرد 50 ساله به نام محمد حسین آغاز شد. یکی دانشجو و دیگری یک مرد کفش دوز محلی بود.

دانش نحوه استفاده از ابزارهای مختلف فناوری برای ایجاد یک بازار جهانی، کلید جدید موفقیت در کسب و کار می باشد. کارآفرینان پاکستانی جوان، با نام صدرا قاسم و وقاص علی ایده کارآفرینی خود را در یک مفهوم مشابه ساختند. آغاز کار آن ها با صحبت با کفش دوزان محلی در Okara محل سکونتشان بود.

وقاص و صیدرا متوجه شدند که برندهای بزرگی با این دوزندگان محلی از کشورهای هند، پاکستان و ویتنام همکاری دارند. با این حال، شناخت و دستمزد سزاوار این صنعتگران محلی به آن ها اعطا نمی شود.

کارآفرینان پاکستانی جوان در سال 2012، ایده کارآفرینی خود را به صورت استارتاپی با نام  مارخور اجرا کردند. مارکور نام تجاری فروشگاه کفش آنلاین است که پیشه وران صنعت کفش محلی را به مشتریان جهانی متصل می کند.

صدرا و وقاص، دوزندگان با استعداد محلی کفش را شناسایی کردند.  ظرفیت آن ها را در سطح استاندارد بین المللی ساختند. بدین ترتیب بازار تولید محصولات خود را به فراتر از پاکستان گسترش دادند.

ایده کارآفرینی  این دو جوان پاکستانی در سال 2015، 700 سفارش را به مشتریان در 35 کشور مختلف صادر کرد.

وقاص حتی کفش های مارخور را به صورت دستی به برخی از مشتریان بسیار خوش برخورد خود در ایالات متحده آمریکا عرضه می نماید.

داستان ایده کارآفرینی مارخور

داستان کارآفرینی مارخور در سال 2010 آغاز شد، زمانی که وقاص یک دوزنده کفش محلی را در Okara  به نام محمد حسین دید. محمد حسین و وقاص نظر کاملا متفاوتی نسبت به جهان داشتند.

وقاص یک پسر جوان کارآفرین پاکستانی 20 ساله و علاقه مند به بازاریابی رسانه های اجتماعی بود. محمد حسین، در 50 سالگی، اینترنت را لعنت می کرد. حتی او خواهان ممنوعیت فیس بوک در سراسر کشور بود. با این حال تنها نیروی مشترک و محرک آن ها، کنجکاوی هر دو فرد برای یادگیری بود.

ایده وقاص این بود که تنها راه نمایش هنر کفش دوزان محلی به جهان، ابزارهای دیجیتال می باشد. هنگامی که او با این ایده کارآفرینی به سراغ محمد حسین آمد، در ابتدا با پیشنهادش مخالفت شد. اما بعدا توانست او را راضی کند.

کارآفرین پاکستانی جوان از کالج خارج شد. با این حال یک کلمه از این موضوع در خانه نگفت. او پدر و مادرش را می شناخت. هر دوی آنها به عنوان معلم، ممکن بود که آینده ایده کارآفرینی او را درک نکنند. حتی آن را به عنوان یک خطر غیر ضروری ببینند.

وقاص در مسیر کارآفرینی خود نیاز به یک شریک و همراه واقعی داشت. این زمانی بود که صدرا با او همراه شد.

انتظار می رفت که صدرا، مانند بسیاری از زنان جوان همسن خود مشغول به تحصیل در یک مدرسه محلی باشد و در نهایت ازدواج کند. اما صدرا تصمیم گرفت که ایده کارآفرینی خود را دنبال کند.

ورود صدرا در کسب و کار درب های جدیدی را باز کرد. با این حال، فقدان بودجه مانع فرصت های جدید می شد. هردو کارآفرین پاکستانی مهارتهای مورد نیاز خود مانند بازاریابی دیجیتال را آموختند.

آغاز ایده کارآفرینی مارخور

ایده کارآفرینی مارخور، از یک صفحه فیس بوک شروع گردید. سپس به سایتهای Google منتقل و سپس وب سایت خود آن ساخته شد. در ابتدا وقاص و صدرا وب سایت خود را به نام “Hometown” راه اندازی کردند و در عرض پنج روز اولین مشتری خود را از فرانسه داشتند. در واقع ایده کارآفرینی این دو جوان در ابتدا تنها یک وبسایت بدون پی پال یا هر سرویس معامله مالی و فقط یک فروشگاه آنلاین بود. بعد از آن، آنها در طی شش ماه، 200 جفت کفش را در 17 کشور جهان فروختند!!

نکته مهم خرید کفش Hometown این بود که یک شخص تنها یک جفت کفش با کیفیت خوب را از یک قسمت ناشناخته جهان نمی خرید؛ او همچنین در خرید خود، یک حس خوب ناشی از یک خاطره قدیمی را تجربه می کرد. به عبارت دیگر هر کفش با خود تاریخچه و داستانی داشت

ایجاد یک نام تجاری با کیفیت به نحوی که محصول پاکستانی در سطح بین المللی توان رقابت داشته باشد، از جمله اهداف اصلی وقاص و صدار بود. از این رو این بار نام تجاری مارکور را بر روی ایده کارآفرینی خود گذاشتند.

مارکور، بز کوهی (Capra Falconeri)، یک گونه معروف و در معرض خطر انقراض است که در شمال پاکستان و افغانستان زندگی می کند. مارکور بر این اساس نام گذاری شده است. چراکه مانند مارکور، صنعتگران محلی پاکستان نیز در آستانه انقراض قرار داشتند. رسالت استارتاپ مارکور نجات هر دو بود.

نحوه رشد ایده کارآفرینی مارکور

ایده کارآفرینی مارخور، در تاریخ 22 سپتامبر در Kickstarter با هدف دست یابی به 15000 دلار قرار گرفت. انتظار می رفت این ایده کارآفرینی ظرف مدت 10 تا 14 روز به هدف خود برسد. اما در نهایت حدود 30،000 دلار در 45 روز به دست آمد.

بدین ترتیب ایده کارافرینی مارکور تیتر خبرگزاری ها شد. چراکه توانست در کمپین  Kickstarter حدود 92000 دلار را از 508 نفر در 32 کشور مختلف، به دست آورد.

پس از آن، Plan9  فرصتی برای رشد بیشتر ایده کارآفرینی مارکور را  فراهم کرد. Plan9 اولین انکوباتور تکنولوژی پاکستان می باشد که به رشد جهانی بسیاری از استارتاپ ها کمک کرده است.

آیا پاکستان می تواند قطب استارتاپ های آسیا شود؟

Plan9 به استارتاپ مارکور برای شش ماه  فضای کاری، چندین لپ تاپ، امتیازات برق و دستمزد کمی ارائه داد. آنها همچنین آموزش های لازم برای ترویج و گسترش کسب و کار خود، را دریافت کردند.

علاوه بر این ایده کارآفرینی مارخور به عنوان اولین استارتاپ پاکستانی موفق به پذیرش در شتابدهنده معروف Y Combinator در آمریکا شده است.

امروز،  ایده کارآفرینی فروش آنلاین کفش های محلی به شدت گسترش یافته است. اخیرا مارکور تنوع محصول خود را با افزودن لوازم جانبی دست ساز اپل گسترش داده است. حتی رشد این ایده موجب شد که وقاص به عنوان یکی از بنیانگذاران آن، در فهرست Forbes ظاهر شود.

تاثیر اجتماعی ایده کارآفرینی مارخور

مارخور علاوه بر حفظ فرهنگ استفاده از کفش های محلی، 70% بیشتر به صنعتگران داخلی در مقایسه با نرخ بازار ارائه می دهد. همچنین 25 کارکنان اول این استارتاپ فرصتی برابر در بزینس را خواهند داشت. البته این امر بستگی به میزان زمان آن ها در هشت ماه اول در مارخور دارد. مارکور، فرهنگ سواستفاده از صنعتگران محلی را با پرداخت های بیشتر، تغییر داده است. کارآفرینان پاکستانی با ایده کارآفرینی خود، یک میلیون شغل جدید را ایجاد کردند.

هدف مارخور ایجاد پاکستان به عنوان یک صادرکننده اصلی کالاهای چرمی با کیفیت خوب است.

نکته جالب آن است که وقاص هرگز در یک هواپیما ننشسته و حتی تا اواخر سال 2013 از پاکستان خارج نشده بود. اما توانست ایده کارآفرینی را ارائه و اجرا کند که امروز مشتریان جهانی دارد.

وقاص در مورد موفقیت نام تجاری خود می گوید: “شما باید در زمان مناسب در جای مناسب قرار بگیرید و این امر تصادفی نیست. این ها همه بخشی از طرح خداوند است.”

صدرا نیز می گوید “شروع یک شرکت کار ساده ای نیست. من به عنوان یک دختر از یک شهر کوچک، مجبور شدم با چالش های زیادی مواجه شوم “.

مارخور و خدمات آنلاین آن:

نه تنها کفش های مارکور به صورت فیزیکی موجود است، بلکه تعدادی خدمات آنلاین با همان نام تجاری نیز در دسترس می باشد. مشتریان وفادار می توانند از آن استفاده کنند. این خدمات به شرح زیر می باشد:

 فروشگاه آنلاین / خرید آنلاین:

روند خرید از فروشگاه آنلاین با گذشت زمان بسیار محبوب شده است. برای خرید آنلاین کفش مارکور، شما می توانید از وب سایت  http://www.themarkhor.com بازدید کنید و هر تعداد کفش که می خواهید خرید کنید!

 خبرنامه:

با وجود این که از اجرای ایده کارافرینی مارخور مدت زیادی نگذشته است، مارخور خبرنامه ای نیز با آخرین به روز رسانی و تبلیغات ارائه می دهد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت و ثبت نام آدرس ایمیل خود در این خبرنامه مشترک شوید.

تحویل در سراسر جهان:

یکی از ویژگی های کفش مارخو، حمل و نقل جهانی آن است. بدان معنا  که بر خلاف سایر مارک های محلی که فقط از طریق خرید آنلاین در داخل کشور عرضه می شود، مارخور به شما ارائه خدمات خرید آنلاین کفش و تحویل آن از هر گوشه ای از جهان را می دهد. مارخور خرید آنلاین آسان به معنای واقعی کلمه است. تحویل کفش توسط شرکت حمل و نقل مشهور و قابل اعتماد، FedEx انجام می شود.

 سیاست بازگشت:

به محض یک سفارش، یک ایمیل تایید به مشتری ارسال می شود که امکان ردیابی کالا را خواهد داشت. زمان تحویل برای خرید آنلاین 3-7 روز است. بهترین خدمات ارائه شده توسط کفش مارکور، سیاست برگشت کالا تا 100 روز بعد است.

 جدول اندازه ها:

در فروشگاه آنلاین مارخور، نمودار اندازه کفش موجود است که به شما کمک می کند تا طول پای خود را اندازه گیری و کفش متناسب پای خود انتخاب کنید. نمودار این اندازه ها بر اساس اطلاعات اندازه های ایالات متحده / پاکستان / انگلستان و بر حسب اینچ و سانتی متر تهیه شده است.

مارخور در سایتش خود را اینگونه معرفی می کند:

“ما صنعتگران، طراحان و رویاپردازانی هستیم که با یکدیگر کار می کنیم تا یک تعریف جدید از ساخت و تحویل کفش های چرمی و لوازم جانبی ارائه دهیم”

اساس ایده کارآفرینی مارکور بر این عقیده می باشد که محصولات خوب نتیجه یک جامعه خوب و شاد است.

 

 

One thought on “معرفی یک ایده کارآفرینی در پاکستان با بازار جهانی

Comments are closed.