شهیر نیازی؛ نوجوان پاکستانی که در عرصه علمی افتخار آفرید

اخبار ملی

شهیر نیازی – نوجوان پاکستانی مو فرفری از کالج هنر و علوم لاهور (LACAS) می باشد. او یک مقاله پژوهشی در مجله انجمن علوم باز سلطنتی، منتشر کرد.

سن، برای این نوجوان پاکستانی عددی است که از نظر او هرگز نباید مانع پیشرفت کسی شود.

شهیر برای برگزاری مسابقات در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی لاهور (LUMS)، آماده گردید. در این زمان دکتر صباح انور به عنوان مسئول آزمایشگاه فیزیک به او یک دوربین حرارتی داد. نوجوان پاکستانی در ابتدا مانند پسر بچه های 17 ساله هم سن خود اقدام به گرفتن عکس های شخصی کرد. شهیر همچنین تفاوت درجه حرارت دوربین را در سطح یک لایه روغن در میدان الکتریکی بین یک الکترود و یک سطح مسطح (الگوهای لانه زنبوری که در لایه روغن هنگامی که ولتاژ بالا عبور می کند ظاهر می گردد)  قرار داد . او تصویربرداری سایه را برای تصویر جریان یونی استفاده نمود. این اقدام نوآورانه نوجوان پاکستانی تا کنون انجام نشده بود.

بدین ترتیب تیم نماینده پاکستان در مسابقات بین المللی فیزیکدانان جوان، پدیده لانه زنبوری الکتریکی را به نمایش گذاشت. خواهر دو قلو شهیر، خدیجه نیازی نیز کاپیتان این تیم بود. پس از این موفقیت، شهیر تصمیم گرفت تا مقاله ای در مورد یافته هایش بنویسد.

حامیان نشر یافته علمی نوجوان پاکستانی

پروفسور Troy Shinbrot در دانشگاه راتگرز می گوید: “من مقاله آقای نیازی را خواندم و فکر می کردم که کار واقعا دوست داشتنی است. اما او نیاز به کمک به نوشتن مقاله در یک فرم قابل انتشار داشت. به عبارت دیگر فکر می کنم که کار برای ارائه نیاز به صیقل اطلاعات به منظور تقویت آن داشت. بنابراین او را به یک همکار با نام دکتر Tapan Sabuwala، در موسسه علمی و فناوری اوکیناوا معرفی کردم. خوشبختانه همکارم او را پذیرفت. من از مشاهده انتشار کار خیلی خوشحالم”.

از سوی دیگر  وبسایت دکتر Sabieh به نشانی www.physlab.org، حاوی داستان های همه اعضای تیم پاکستانی نوجوان است.

حمایت خانواده از شهیر نیازی و خواهر دوقلوی او

این دو نوجوان پاکستانی امروز خرسند هستند. چراکه توانسته اند به رویای مادر خود برای انتشار مقالات در نشریات جامه عمل بپوشانند.  خدیجه نیازی نیز مقاله خود را در مجله، NRC Research Press منتشر کرده است. خدیجه می گوید: “مادرم همیشه به ما میگفت که بزرگ و رو به جلو فکر کنیم. او سبب درخشش ما گردید.”

این دوقلوهای نوجوان پاکستانی هیچ کدام به یک حوزه واحد محدود نمی گردند. برای مثال، شهیر برای تحقیق در زمینه ادراک گیاهی برنامه ریزی می کند. او می پذیرد که این یک موضوع بحث انگیز است؛ اما متناسب با علاقه او در باغبانی است. از سوی دیگر، خدیجه معتقد است که خطوط شغلی سخت گیر و حرفه های تخصصی فقط مانع کنجکاوی فکری آن ها می شود. خدیجه علاقه مند به جمع آوری رشته های ظاهرا ناسازگار (در مورد او، فیزیک و روزنامه نگاری) برای ایجاد چیزی جدید است.

2 comments

Comments are closed.