چگونه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) سبب توانمندسازی دختران و زنان پاکستانی می شود؟

سبک زندگی

تاریخ پاکستان همواره شاهد ظهور زنان و دختران فعال و موفق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است.تاریخ پاکستان همواره شاهد ظهور زنان و دختران فعال و موفق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است. مشهورترین آن ها، دختر 16 ساله پاکستانی با نام «آرفا کریم‌ راندهاوا» از اهالی فیصل‌آباد پاکستان بود که به خاطر نبوغش در کامپیوتر، کارشناسان اینترنتی و نیز بیل گیتس را متعجب ساخت. حضور پررنگ زنان در این بخش تا حدی است که امروزه وزیر فدرال فناوری اطلاعات و ارتباطات در پاکستان یک زن و با نام آنوشا رحمان، می باشد.
یکی از دلایل نقش موثر زنان در این بخش، برنامه ها و آموزشات تخصصی ICT می باشد که از دوران کودکی ویژه دختران طراحی شده است که در ذیل به مهمترین آن ها پرداخته می شود:
برنامه منحصر به فرد ICT برای دختران، توسط وزارت ICT و در راستای هدف دولت در جهت ارتقاء توانمندسازی دختران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات طراحی شده است که نتیجه آن، مشارکت همه جانبه و بهره وری دختران و زنان جوان از منافع چرخه ICT است.
این برنامه برای دسترسی به زیرساخت ها و ابزارهای ICTو نیز آموزش ICT برای توسعه مهارت های خاص ویژه بازار کار طراحی شده است. در بخشی از این برنامه، برای ده ها هزار دختر و زن جوان از بخش های محروم جامعه، زیرساخت های دیجیتال با دستگاه های پیشرفته فراهم گشته است.
علاوه بر این، رویدادهای دختران در روز ICT، در بسیاری از مدارس و کالج های پاکستان برای کمک به دختران به منظور وورد به مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می گردد.
مرحله دوم برنامه ICT برای دختران، برای 226 مدرسه اسلام آباد، که آزمایشگاه های دیجیتال پیشرفته و آموزشات مبتنی بر4C را توسط مایکروسافت فراهم می کنند، اجرا می گردد. این گام، در جلب توجه دختران جوان به فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار موثر است.
علاوه بر برنامه ICT برای دختران، دولت، سهمیه ویژه 30 درصد را برای زنان کارآفرین در سلسله مراکز انکوباسیون ملی در اسلام آباد و چهار منطقه پرجمعیت ایالتی اختصاص داده است. این زنان کارآفرین گام های اساسی، به منظور تبدیل ایده های خود به محصولات تجاری بر می دارند.
بدین ترتیب، با ارائه برنامه ها و تسهیلات متعدد، پیش بینی می گردد نسل جدیدی از متخصصان ICT زن در پاکستان ایجاد شود که شانه به شانه مردان خود در فضای کاری وارد شده و به موفقیت های چشمگیر دست خواهند یافت.