موزه راه آهن پاکستان ‘گولرا شریف’ بیان کننده تاریخ پر فراز و نشیب راه آهن این کشور

گردشگری

موزه راه آهن پاکستان در منطقه ‘گولرا شریف ‘(Golra Sharif) واقع در حومه اسلام آباد، تاریخچه ای پرفراز و نشیب راه آهن پاکستان را به گردشگران ارائه می دهد.

به گزارش ایرنا ایستگاه راه آهن گولرا شریف (Golra Sharif) که گذشته دور و درازی دارد این روزها به موزه تاریخ پاکستان تبدیل شده و هر روز جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

ایستگاه گولرا شریف در سال 1882 میلادی از سوی انگلیسی ها در زمان حکومت استعماری و با اهداف نظامی بنا شد و این ایستگاه در سال 1912 یکی از ایستگاه های مهم دولت استعماری انگلیس در شبه قاره بود و نقش مهمی در انتقال تدارکات نظامی و جابجایی نیروهای نظامی انگلیس به مرزهای مشترک با افغانستان ایفا می کرد.

ایستگاه گولرا شریف (Golra Sharif) در راولپندی پس از گذشت 150 سال از بنای آن، سال 2003 میلادی با هدف افزایش سطح آگاهی مردم، به ویژه نسل جوان از میراث گذشته و تاریخی پاکستان به موزه تبدیل شد.

این موزه دارای یک ساختمان و محوطه وسیعی است که در آن لوکوموتیوها، جرثقیل ها، چرخ دستی ها، گاری های بارکش و واگن ها در معرض دید عمومی قرار گرفته است.

لوکوموتیوهای برقی و حرارتی، خودروی پست ساخت آلمان و خودرویی که ‘لورد مونت باتن’ آخرین نائب السلطه انگلیس از آن استفاده می کرد نیز این روزها در موزه گولرا شریف راولپندی پاکستان جا خوش کرده و در نگاه اول، هر بیننده را به زمان های قدیم می برد.

ساختمان ایستگاه نیز در نخستین نگاه، معماری دوران استعماری انگلیس را در ذهن تداعی می کند.

موزه از دو گالری تشکیل شده است، در گالری نخست اشیاء مرتبط با افتتاح ایستگاه گولرا شریف در سال 1881 که در آن زمان به ایستگاه شمال غرب معروف بود قرار دارد.

در این گالری نحوه راه اندازی و عملیاتی کردن سیستم راه آهن در آن زمان به تصویر کشیده و در کنار آن سیگنال ها، تابلوها، تجهیزات اضطراری حالت ارتباط ها و آرشیو عکس ها نگهداری می شود.

در گالری دوم که سالن انتظار ساختمان موزه است، لوازم و مبلمان های عصر ویکتوریا از جمله قوری و ظروف سفالی کلاسیک، یک دستگاه پیانو، صندلی مخصوص استراحت مطلق و یک آینه و چند پنکه سقفی قرار داده شده است.

یک آسانسور قدیمی مخصوص حمل بار در واگن های باربری نیز در قسمتی از موزه گولرا شریف خودنمایی می کند که بر اساس اسناد تاریخی و گفته بومیان، انگلیسی ها با این وسیله برای حمل و جابجایی سلاحهای سبک و سنگین نیز استفاده می کردند.

یک تابلوی تبلیغاتی که نحوه درست کردن چای انگلیسی را به پنج زبان اردو هندی بنگالی و پنجابی توضیح داده شده است نیز در این محوطه دیده می شود .

از سوی دیگر صدای پرندگان مختلف که سکوت طبیعی حاکم بر ایستگاه تاریخی راه آهن گولرا شریف را در سایه ارامشی دلپذیر می شکند تصویر زیبایی را در دل هر بازدیدکننده به یادگار می گذارد.

به دلیل زیبایی خیره کننده و کلاسیک موزه راه آهن گولرا شریف، این تصویر این روزها به یک نماد ملی نیز تبدیل شده است به همین دلیل در بسیاری از فیلم ها، سریالها و پیام های بازرگانی تصویر ایستگاه گولرا شریف منعکس می شود.

برای آشنایی کودکان و نوجوانان پاکستانی با تاریخ گذشته خود این محوطه هر چند صباحی شاهد حضور صدها دانش آموز مدارس دولتی و خصوصی شهر اسلام آباد و راولپندی و دیگر مناطق پاکستان است.

http://www.irna.ir/fa/News/82945881

7 comments

Comments are closed.