آشنایی فرهنگ کشور همسایه پاکستان: مردم پاکستان چگونه روزهای عید فطر را جشن میگیرن

سبک زندگی

روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر، جزو بهترین روزهای سال مردم پاکستان است و مردم پاکستان آداب و رسوم ویژه ای را در این ایام برگزار می کنند.

به گزارش ایرنا، با اعلام زمان عید، مردم این کشور نیز همانند دیگر مسلمانان نماز عید فطر را برپا می کنند. بسیاری از ساکنان پایتخت و شهرهای بزرگ پاکستان، با آغاز تعطیلات چهار روزه عید فطر بار سفر بسته و برای تفریح و دید و بازدید اقوام به شهرستان ها و روستاهای زادگاه خود می روند.

در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به ویژه شب عید، تقریبا در هر گوشه‌ از خیابان‌ها، پاساژها، دکه‌های «مهندی» یا حنا یافت می‌شود که با طرح‌های گوناگون توجه مشتریان را به‌ خود جلب می‌کنند. زنان و دختران جوان به مناسبت عید فطر با طرح‌های مختلف حنا بر دست‌های خود می‌بندند که در زبان محلی به آن «مهندی» گفته می‌شود. در شب عید فطر بخشی از فضای پاساژها و اماکن تجاری شهرهای پاکستان به ویژه اسلام آباد به محلی برای حنا بستن تبدیل می شود.

بازارها و مراکز خرید در شهرهای مختلف این کشور به ویژه اسلام آباد پایتخت در شب عید تا پاسی از شب پذیرای مشتریان است. خرید مایحتاج مردم در ایام عید، باعث شده بازارها کاملا حال و هوای عیدانه به خود گیرد. شبکه های تلویزیونی و خبری این کشور نیز عموما در این ایام، بخش عمده ای از برنامه های خود را به موضوع عید فطر و برنامه های شاد اختصاص می دهند.

روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر، جزو بهترین روزهای سال مردم پاکستان است. مسلمانان پاکستان نیز مانند دیگر کشورهای مسلمان، روز عید را با اقامه نماز عید فطر و صرف صبحانه ساده آغاز کرده و پس از آن، با دیدار بزرگان خانواده، صله رحم به جا می آورند.

در روز عید فطر پدرها به فرزندان و همسرانشان عیدی می دهند و خانم های خانه نیز غذای خوش طعمی را که به ‘خرمای شیرین شده’ معروف است، آماده می کنند و همگی هنگام صرف ناهار، روز عید را جشن می گیرند. بردن عیدی به تازه عروس ها، طبخ غذاها و شیرینی های مخصوص از دیگر رسوم مردم این کشور در عید سعید فطر است.

در برخی ایالت های پاکستان نیز، در روز عید فطر، موسیقی سنتی مردم آن شهر و دیار در کوچه و بازار نواخته شده و مردم لباس های نو به تن می کنند.

 

http://www.irna.ir/fa/News/82943919