پاکستان گردی

پاکستان گردی : صنعت گردشگری پاکستان که ۶٫۹ درصد رشد ناخالص داخلی را شامل می شود

گردشگری

بیشتر شهرهای پاکستان پیش از بابلیان تشکیل شده و تاریخ پیدایش آنها به ۲۵۰۰ سال پیش ازمیلاد مسیح برمی گردد و اغلب این شهرها دارای آثار تاریخی زیبایی هستند که سبب جذب گردشگر برای پاکستان گردی می شوند. 

پاکستان با مناظر بسیار بکر و زیبا جزو بی نظیرترین مناطق گردشگری دنیا محسوب می شود اما هنوز نتوانسنه است به جایگاه مناسبی برای رونق تبدیل گردد که تقریبا این وضعیت اکثر کشورهای جهان سوم شامل می شود. با این وجود دولت پاکستان در سال گذشته در حوزه پاکستان گردی برنامه ریزی و سرمایه گذاری هنگفتی را نمود تا بتواند با راه اندازی اقتصاد گردشگری از جهات مختلف اقتصادی ، اشتغال ، پیشرفت و امنیت رشد و جایگاه مناسبی را کسب نماید.

بیشتر شهرهای پاکستان پیش از بابلیان تشکیل شده و تاریخ پیدایش آنها به ۲۵۰۰ سال پیش ازمیلاد مسیح برمی گردد و اغلب این شهرها دارای آثار تاریخی زیبایی هستند که سبب جذب گردشگر و افزایش پاکستان گردی می شوند. تاریخ پاکستان عمدتاً به تاریخ هند و ایران وابسته است و در سنن و آداب و عادات، سابقه ای قبل از یونانیان دارد. از خرابه های تمدن باستانی گرفته تا بخش های تپه های هیمالیا، همه جهان گردان خارجی را به خود جذب می کنند.

  

زیبایی های پاکستان برای پاکستان گردی در مناظر طبیعی و تاریخی، جاذبه اصلی رونق گردشگری در بخش داخلی و خارجی بوده است  و  منطقه پاکستان شمالی گیلگیت بلتیستان به عنوان پایتخت گردشگری پاکستان شمرده می شود که به بلندترین قله های جهان نظیر K2 به عنوان دومین قله مرتفع جهان نزدیک است و منطقه گردشگری گیلگیت بلتیستان به عنوان جاذبه برخوردار از چشم انداز، کوه ها، دریاچه ها، یخچال ها و دره ها است.

 

این منطقه نه تنها برای کوه های مرتفع آن شهرت یافته بلکه از این منطقه به عنوان نمونه زیبایی از فرهنگ و تاریخ مردم پاکستان یاد می شود. همچنین، دره های چیترال، کوهان و سوات نیز مقصد عمده گردشگران خارجی و داخلی پاکستان است.

 

بهبود کیفیت جاده ها در مناطق شمالی با امکانات بهتر برای استقرار مسافران و گردشگران از سراسر جهان و پاکستان برای پاکستان گردی را جذب کرده است. کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)  همچنین نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند، زیرا هر دو کشور در ایحاد زیرساخت های گردشگری به ویژه بزرگراه های باکیفیت در گیلگیت بالتیستان که هم مرز با چین و پاکستان است، فعالیت می کنند.

 

شهر لاهور نیز به عنوان پایتخت فرهنگی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب و دومین کلانشهر تاریخی و فرهنگی در جنوب آسیا شمرده می شود. این شهر با تاریخ غنی و قدمت هزارساله خود، به عنوان پایتخت امپراتوری غزنویان، دولت غوریان، امپراتوری مغول، امپراتوری سیک و هند بریتانیا خدمت کرده است. بناهای تاریخی همچون مسجد بادشاهی، قلعه لاهور، باغ شالیمار، مقبره های جهانگیر و نور جهان، منطقه لاهور قدیم و بناهایی نظیر مسجد وزیرخان، حمام وزیر، دروازه های لاهور قدیم، دروازه جوبورجی، دادگاه عالی لاهور، دفتر مرکزی پست، موزه لاهور و ایستگاه راه آهن لاهور نمونه ای از جاذبه های گردشگری این شهر است.

 

لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان میزبان هنر، آشپزی، جشنواره، موسیقی، فیلمسازی، باغبانی و روشنفکران کشور است و باغ وحش لاهور، چهارمین باغ وحش قدیمی در جهان است. کارشناسان گردشگری بر این مهم هم عقیده اند که با بهبود شاخص های امنیتی در پاکستان و تبلیغ دولت در خصوص جذب گردشگر، این صنعت اشتغالزا در پاکستان بیش از گذشته در اقتصاد کشور نقش بازی می کند.

 

در همین زمینه بر اساس گزارش شرکت توسعه گردشگری پاکستان (PTDC) یک میلیون و ۷۵ هزار گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۷ از جاذبه های گردشگری پاکستان دیدن کردند. همچنین بر اساس این آمار، در سال گذشته به دلیل رشد صنعت گردشگری، تعداد شرکت های فعال پاکستان در این زمینه ۳۰ درصد افزایش یافته است.

شورای جهانی توریسم و جهانگردی (WTTC) در گزارشی اعلام کرد که پاکستان در سال میلادی گذشته، ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از طریق رشد صنعت توریسم درآمد داشته است که ۶٫۹ درصد رشد ناخالص داخلی را شامل می شود. این شورا معتقد است طی یک دهه آینده و در صورت پایداری امنیت و ثبات در سراسر پاکستان، درآمد حاصل از صنعت گردشگری این کشور سالانه به بیش از ۳۶ میلیارد دلار افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا و بر اساس آمار موسسه توسعه گردشگری پاکستان (PTDC)، با بهبود شاخص های امنیتی این کشور، آمار ورود سالانه گردشگران به این کشور افزایش یافته و با افزایش سه برابری نسبت به سال ۲۰۱۳ به یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۶ رسید. مجموع سهم صنعت گردشگری در اقتصاد پاکستان طی سال های اخیر به ۱۹٫۴ میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود این میزان طی ۱۰ سال آینده به ۳۶٫۱ میلیارد دلار افزایش یابد.

 

اقدام اخیر دولت فدرال پاکستان در ارائه تسهیلات به گردشگران برای پاکستان گردی از جمله ارائه روادید فرودگاهی به شهروندان ۲۴ کشور، به نظر می رسد موفقیتی در پی نداشته است. بر اساس طرح اخیر دولت پاکستان، گردشگران ۲۴ کشور جهان به صورت گروهی و با استفاده از تورهای گردشگری ثبت شده در این کشور می توانند روادید فرودگاهی دریافت کنند. با این وجود، وزارت کشور پاکستان به تازگی اعلام کرد حتی یک گردشگر خارجی از این تسهیلات استفاده نکرده است.

یک منبع دولتی که خواست نامی از وی برده نشود در این خصوص می گوید: استقبال نکردن گردشگران ۲۴ کشور از این طرح باعث حیرت و یاس مسئولان فعال در عرصه گردشگری در این کشور شده است. اتریش، بلژیک، کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایسلند، ایتالیا، ژاپن، کره، لوکزامبورگ، مالزی، هلند، نروژ، پرتغال، سنگاپور، اسپانیا، سوئد، تایلند و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که می توانند روادید خود را پس از ورود به خاک پاکستان در فرودگاه های بین المللی شهرهای بزرگ این کشور نظیر لاهور و کراچی دریافت کنند.

 

بسیاری از کشورهای جهان در دهه های گذشته می توانستند ویزای ورودی خود را از فرودگاه ها به دست آورند اما این تسهیلات با گذشت زمان متوقف شد.