فاطمه جناح رهبران زن پاکستان

فاطمه جناح یکی از محترم‌ترین رهبران زن پاکستان

سبک زندگی

فاطمه علی جناح ، خواهر محمدعلی جناح، بنیانگذار کشور پاکستان، در ۳۰ ژوئیه ۱۸۹۳ در شهر کراچی به دنیا آمد و در پاکستان به عنوان مادر ملت شناخته میشود.

فاطمه علی جناح ، خواهر محمدعلی جناح، بنیانگذار کشور پاکستان، در ۳۰ ژوئیه ۱۸۹۳ در شهر کراچی به دنیا آمد. در پاکستان از وی به عنوان خاتون پاکستان یا مادر ملت نامبرده می‌شود.

فاطمه جناح، یک جراح دندانپزشک، نویسنده، دولتشناس و یکی از بنیانگذاران پاکستان بود. وی پس از دریافت دکتری دندانپزشکی از دانشکاه کلکته، در شهر بمبئی ساکن شد. فاطمه جناح، نقش مهمی در جنبش تحریک پاکستان و اتحادیه دانشجویان زن مسلمان هند داشت.

وی در بمبئی در همکاری نزدیک با محمد علی جناح برادر بزرگترش قرار گرفت و مشاور او شد و سپس بعنوان اولین والی پاکستان انتخاب شد. او یکی از سرسخت‌ترین منتقدان راج بریتانیا و یک طرفدار قوی استقلال هندوستان بود و بعنوان رهبر مسلم لیگ از ایده دوکشوری در پاکستان دفاع می‌کرد.

فاطمه جناح در روز تولد قائد اعظم در 25 دسامبر سال 1963 به ملت این پیغام را می دهد: جنبش پاکستان که توسط قائد اعظم  راه اندازی شد، بر اساس الهام و محتوای ایدئولوژیک اخلاقی بود.

داستان این جنبش داستان ایده های برابری، برادری و عدالت اجتماعی و اقتصادی است که در برابر نیروهای سلطه، استثمار و استبداد مبارزه می کند.

پس از استقلال پاکستان، فاطمه جناح انجمن زنان پاکستان را تاسیس کرد که به مهاجرین در کشور جدید کمک کرد. پس از مرگ برادرش، او یک شهروند برجسته بود، اما تا سال 1965 فعالیت سیاسی نداشت. پس از آن او در انتخابات ریاست جمهوری پاکستان علیه دیکتاتور نظامی ایوب خان شرکت کرد.

او توسط بسیاری از احزاب پاکستان حمایت شد و بر خلاف محدودیت‌های سیاسی و نظامی که علیه این زن اعمال شده بود در شهرهای بزرگ پاکستان مانند کراچی و داکا پیروز شد.

میراث او حمایت او از حقوق مدنی، مبارزه او در جنبش پاکستان و از خودگذشتگی او برای برادرش است. در پاکستان بسیاری از موسسات و فضاهای عمومی به افتخار او نامگذاری شده است.

فاطمه جناح در ۹ ژوئیه ۱۹۶۷ در شهر کراچی درگذشت. در مراسم تشییع او در کراچی نزدیک به نیم میلیون نفر حضور داشتند.

2 comments

Comments are closed.