قله کی 2 در ایالت گلگیت و بلتستان

ایالت گلگیت و بلتستان پاکستان: خانه بزرگترین یخچال های طبیعی غیر قطبی جهان

گردشگری

اینجا بزرگترین یخچال طبیعی جهان است، جایی که هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند .

ایالت گلگیت و بلتستان بیش از 200 میلیون سال است که شاهد جنگ تخته های سنگ های میلیون تنی هیمالیا و قراقرم می باشد، ولی بشر این مدعی تازه به دوران رسیده تنها 150 سال است که آن را کشف کرده است!

تنها 150 سال از زمانی که آن مساح چینی وجود بالترو این یخچال عظیم را در منطقه مرزی پاکستان و چین کشف کرد و سپس چشم به کی 2 این قله بی رحم افتاد می گذرد.

بالترو کجاست؟ اگر از روستای «اسکولی» واقع در منطقه بلتستان پاکستان راه به سوی شمال طی کنیم پس از دو روز پیاده روی قدم به این منطقه مخوف خواهیم گذاشت.

63 کیلومتر یخ و کوه یخی و رودخانه یخی و دره یخی و هر چیز دیگری که بتوان آن رامنتسب به یخ کرد.

اینجا بزرگترین یخچال طبیعی جهان است، جایی که هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند و فقط این بشر کنجکاو است که به قصد صعود و فتح قله هایی چون « کی2، ماشابروم، گاشا بروم وبرود پیک» به خود جرات می دهد تا قدم به آن بگذارد.

یخچال طبیعی بالترو

بالترو جایی شگرف است ، گاه رودخانه های یخی که در عمق آن جریان دارند را نمی بینیم! فقط صدای مهیب برخورد فاجعه بار تخته یخ های چند تنی را می شنویم، که بیشتر شبیه صدای انفجار های قوی می باشد.

رودخانه هایی که در ناکجا آباد قرار است به رودخانه سند بپیوندند! کافیست یک قدم اشتباه برداریم یا قدم بر تکه یخی نازک بگذاریم، هیچ کس نمی فهمد که مجبوریم چند صد متر سقوط کنیم وبدنمان به کجا می رود!

کسانی که به بالترو قدم گذاشته اند عظمت و وحشت بی انتهای آن را درک می کنند، آسمان اینجا به زمین نزدیکتر است! حتی کهکشان راه شیری نیز مانند چنان ترمه دوزی بر سینه آسمان به نظر می آید.

بالترو زیباست ولی مخوف و ناشناخته! هرگز اجازه ورود خودرو و ماشین را نمی دهد و انسان باید به احترام کوههای آن پای پیاده مسیر را بپیماید.

راه در یخچال طبیعی بالترو