رودخانه ملی پاکستان

رود سند: طولانی ترین رودخانه پاکستان و رودخانه ملی پاکستان است

گردشگری

رود سند، طولانی ترین رودخانه است و به عنوان رودخانه ملی پاکستان نامیده می شود. این رودخانه را رودخانه عارفانه در پاکستان هم گفته میشود زیرا عقاید مختلف مذهبی با این رودخانه وابسته است.

رود سند یکی از رودخانه های اصلی در جنوب آسیا می باشد و رودخانه ملی پاکستان نامیده میشود. مجموع طول رودخانه 3180 کیلومتر (1980 مایل) است که آن را تبدیل به یکی از طولانی ترین رودخانه ها در آسیا می نماید.

آب رود سند تا حدود زیادی از برف و یخچال های طبیعی هیمالیا، قراقروم و هندوکش محدوده تبت، ایالت هند جامو، کشمیر، Himachal Pradesh و گلگت-بلتستان پاکستان تامین می شود.

این رود از فلات تبت در نزدیکی کوه کایلاش و دریاچه Manasarovar  سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه جامو، کشمیر و گلگیت  بلتستان، بخش میانی پاکستان را پیموده و در نزدیکی بندر کراچی به دریای عرب می‌پیوندد.

رود سند، طولانی ترین رودخانه است و به عنوان رودخانه ملی پاکستان نامیده می شود. این رود، دارای یک منطقه زهکشی بیش از 1،165،000 کیلومتر مربع است (450000 مایل مربع). جریان سالانه آن در حدود 207 کیلومتر مکعب  می باشد و آن را در رتبه بیستم بزرگترین رودخانه جهان از لحاظ جریان سالانه قرار می دهد.

سند شکل دلتا امروزی پاکستان را تشکیل می دهد که در ریگ‌ودا به عنوان ساپتا سیندهو و در اوستا زند ایران، به عنوان Hapta هندو ذکر شده است. (هر دو واژه به معنی “هفت رودخانه” می باشد).

رود سند  منابع آب کلیدی را برای اقتصاد پاکستان – به ویژه در ناحیه سرسبز استان پنجاب- تامین می نماید. کلمه پنجاب به معنی “سرزمین پنج رودخانه” و پنج رودخانه شامل جهلم، چناب، راوی، بیاس و رود ستلج هستند که همه آن ها در نهایت به سند جاری می گردند. همچنین بسیاری از صنایع سنگین پاکستان متکی به رود سند می باشد و منبع اصلی آب آشامیدنی توسط این رود فراهم می شود.

One thought on “رود سند: طولانی ترین رودخانه پاکستان و رودخانه ملی پاکستان است

  • انقدر بی سوادی هم برای خودش هنری هست !! دریای عرب کجا بود ، آخه رودخانه سند به دریای عرب می ریزد ؟؟!! رودخانه سند به دریای مکران می ریزد .

Comments are closed.