زنان پاکستان

زنان پاکستان – تاریخ فعالیت و نقش زنان پاکستان در سیاست کشور

سبک زندگی

زنان پاکستان فعالیت های زیادی و پیشرفت قابل توجهی در زمینه های مختلفی مانند سیاست، آموزش و پرورش، اقتصاد، خدمات، بهداشت و غیره داردند و نقش آنان قابل تعریف و نمایان است. ملاله یوسف زی، کسی است که در حوزه ی حقوق کودکان در آموزش و پرورش فعال است، این بانوی پاکستانی، جوانترین دریافت کننده ی جایزه نوبل تا کنون است.

حضور زنان در احزاب سیاسی و همچنین در ساختار سیاسی در سطوح محلی، استانی و ملی از روز تاسیس پاکستان حدود 70 سال پیش دیده شده است و فعلا در حال حاضر20.7 درصد از نمایندگان پارلیمان منتخب بانوان پاکستانی را شامل شدند، درواقع با این آمار پاکستان از ایالات متحده پیشی گرفت و قبل از انگلستان قرار گرفته است.

فعالیت های اجتمای و سیاسی بانوان پاکستان از محترمه فاطمه جناح، خواهر محمد علی جناح، چهره ی برجسته ای در جنبش پاکستان بود، شروع شده بود. در سال 1947، این بانوی پاکستانی کمیته ی امداد زنان که بعد ها هسته ای برای همه انجمن های زنان پاکستان (APWA) را تاسیس کرد. همپنین او اولین زن مسلمانی در جهان بود که در سال 1965 به عنوان نامزد ریاست جمهوری پاکستان حزب مخالف ترکیبی درآمد و به رقابت پرداخت.

یکی دیگر از زنان برجسته پاکستان، بیگم شایسته اکرام اله بود که اولین عضو مجلس موسسان زن پاکستان در سال 1947 بود که به عنوان سفیر پاکستان در مراکش 1964-1967 منصوب شد. همچنین بیگم محمد سلیم خان اولین وزیر زن پاکستان و عضو کابینه ی رئیس کل ایوب خان در سال 1958-1969 بوده است.

بیگم رعنا لیاقت علی خان (1905-1990)، از فعالان حقوق زنان بود. او بنیان گذار انجمن پاکستان زنان نیز بوده است. بیگم نصرت بوتو همسر ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر وقت پاکستان در سال 1975، با هیات پاکستانی به نخستین کنفرانس زنان سازمان ملل رفته است.

بی نظیر بوتو از دیگر چهره های سیاسی زنان پاکستان بود که به عنوان اولین نخست وزیر زن مسلمان جهان در سالهای 1988 تا 1991 بود و اداره این کشور را بر عهده داشت.

همچنین فهمیده میرزا نخستین زن ریس مجلس شورای ملی پاکستان بوده است. از دیگر سیاستمداران برجسته ی زن پاکستانی می توان به حنا ربانی (نخستین زن وزیر خارجه پاکستان)، بیگم نسیم ولی خان، رجا فرزانه، سیده عبیده حسین، شری رحمان و تهمینه دالتانیا اشاره کرد و در حال حاضر 70 تا زنان در پارلیمان 342 نفره کشور پاکستان حضور داردند.

2 comments

Comments are closed.