صنعت نساجی پاکستان در اقتصاد کشور

صنعت نساجی پاکستان بزرگترین صنعت تولیدی پاکستان

کارآفرینی

صنعت نساجی پاکستان بزرگترین صنعت تولیدی حال حاضر این کشور است. پاکستان هشتمین صادرکننده ی منسوجات نساجی به آسیا است. 

صنعت نساجی پاکستان بزرگترین صنعت تولیدی حال حاضر این کشور است. پاکستان هشتمین صادرکننده ی منسوجات نساجی به آسیا است. این بخش از صنعت پاکستان منجر به تولید هشت و نیم درصد از تولید داخلی می گردد.

علاوره بر این، استخدام 45 درصد از کل نیروی کار کشور (38 درصد از کارگران تولید) در این بخش صورت گرفته است. پاکستان چهارمین تولیدکننده ی پنبه با سومین ظرفیت در حال چرخش پس از چین و هند در آسیا است.

در حال حاضر،1221 واحد پنبه، 442 واحد ریسندگی، 124 واحد در حال چرخش بزرگ و 425 واحد کوچک تولید منسوجات در حال فعالیت هستند و صنعت نساجی پاکستان بزرگترین صنعت تولیدی کشور نامیده میشود.

از لحاظ تاریخی، دره سند، واقع در پاکستان که مردم در آن به بافتن لباس از پنبه محلی می پرداخته اند، نقش چشمگیری در تجارت پاکستان با سایر نقاط دنیا داشته است. ابریشم این منطقه در رم، مصر، انگلیس واندونزی شناخته شده و محبوب است. در دهه ی 1950، صنعت نساجی به عنوان یک بخش مرکزصنعتی پاکستان پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از استقلال جنوب آسیا از سلطه بریتانیا پدیدآمده است. در سال 1947، دولت پاکستان شرکت صادرات پنبه ی پاکستان (CEC) را تاسیس کرد.

شش بخش اصلی تولید نساجی در پاکستان وجود دارد: در حال چرخش، بافندگی، در حال پردازش، چاپ، تولید پوشاک و تولید انواع نخ. تولید منسوجات 57 درصد درآمد حاصل از صادرات پاکستان را شامل می شود. پاکستان بر روی اتحادیه اروپا و آمریکا به‌عنوان بازار اصلی محصولات نساجی و پوشاک خود حساب می‌کند. پاکستان ۳ درصد سهام بازار اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۰۵ کسب کرده است. سهم پاکستان از بازار آمریکا به ۲/۰ درصد در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته است. واردات محصولات نساجی پاکستان به آمریکا ۷ درصد از کل سهم (به نسبت متر مربع) و ۵/۳ درصد از کل سهم (به نسبت دلار) را به خود اختصاص داده است. نخ‌های پنبه کارد و پارچه ساتن از میان محصولات پاکستانی سهم عمده‌ای در بازار واردات آمریکا دارند.

هم‌چنین صنعت نساجی پاکستان برای رقابت با کالاهای چینی و هندی و بنگلادشی مجبور به کاهش شدید قیمت می‌باشند و ایده‌های گسترده‌ای در خصوص ایفای نقش اساسی از سوی صنعت نساجی در اقتصاد پاکستان در حال و آینده وجود دارد.